Skip to main content

Posts

Showing posts from October, 2010

isteri curang!

selamat malam semua..korang mesti dah baca surat khabar siang tadi kan?nak pengsan aku baca cerita kat ruangan dang setia tu..yang belum baca lagi ape kata baca yang bawah ni..aku copy n paste je..jangan marah ye..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~SAYA berusia 37 tahun dan berasal dari utara tanah air. Saya berkahwin enam tahun lalu dan ada seorang anak lelaki. Perkahwinan kami bahagia hinggalah Mac lalu apabila saya dapati isteri selalu berbalas SMS dan bersembang di laman sosial (chatting) hingga larut malam.Pada satu malam setelah isteri tidur, saya memeriksa kandungan SMSnya dan terkejut kerana ada SMS daripada lelaki yang mengandungi ayat dan perkataan berbaur cinta. Saya memarahi isteri dan bertanyakan sejauh manakah hubungan mereka.
Isteri saya mengatakan mereka cuma berhubung melalui SMS dan telefon. Setelah saya menceritakan perkara berkenaan kepada ibunya, isteri saya tidak lagi melakukan perkara itu dan berjanji tidak akan mengulanginya.
Dua minggu lalu, isteri meminta kebenaran unt…

penakut atau berhati-hati???

Bile aku baca suratkhabar,tengok berita aku rasa seram je duduk kat umah..banyak sangat kejadian samun,rompak,bunuh rogol yang aku dengar sekarang ni...macam2 lagi la.tidur malam pun tak nyenyak.tambah2 bile suami aku kerja malam.. kalau suami aku kerja malam aku tidur malam pasang lampu.korang ingat aku berani sangat ke? hahah.. sebelum tidur tu aku pastikan semua pintu berkunci.pastikan jugak kunci pintu sentiasa ade pada aku.begitu jugak telefon bimbit.no telefon balai polis terdekat sentiasa dalam kepala.pastu bile nak tidur sms suami dulu bagi tau macam ni..'abang,kita tak boleh tidur la..takut nak tidur.nanti orang masuk umah tak dengar lak.." sms begitu hanya untuk mengumpan suami supaya balik awal.setiap malam aku hantar sms gitu..hahahha...suami aku pun dah paham sangat! bile siang2 pulak,kalu suami kerja aku tak kan bukak pintu kalau sape2 datang.. kalau dia orang yang aku kenal,aku setakat becakap jerit2 je dari tingkap umah..nak suruh aku pelawa masuk memang tidak la.…

kembara minda...

selamat petang..aku bersiaran di luar ni.. maklum la.. kan cuti .. sebenar nye malas nak ngadap blog bila tibe hari ahad.. tapi tergerak hati nak menulis sesuatu kat sini..

sekejap tadi aku jalan2 kat blog kembara minda.. dia ada buat satu ...satu ape ye.. macam kontes la.. tapi tak de la hadiah bagai.. cuma sape2 nak menguji tahap merepek korang tu boleh la cube join..

ape kata korang pi usha2 kat blog dia kejap.. klik sini...mana tau kalau korang minat nak join..
selamat berkarya...

cerita pagi tadi..

selamat malam semua..selamat bercuti jugak..

lama tak cerita pasal maisara.. eh!ye ke lama? heheh...

tadi pagi aku lipat2 baju dia.. sambil lipat tu layan la berbual dengan dia.

maisara:ibu..awak tengok baju saya tu cantik tak?
ibu:cantik la..sape beli entah..??

maisara:(cakap sambil pusing belakang)..ibu beli..!!!(perlahan je bunyi)

ibu:ape dia??tak dengar la..

maisara:(cakap sambil tutup mulut dengan bantal)..ibu beli..

ibu:tak dengar la..cakap kuat sikit

maisara:ibu la beli..(sambil sengih2)

ibu:ye la..mesti la ibu belikan..awak mana ada duit nak beli sendiri..

maisara:diam la sikit ibu..saya nak tengok tv ni.

hehehehe.. padan muka..sedaq pun diri tu..

sebenonye anak aku ni memang tak suke la orang peleceh2 dia..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

bagi la cek kawen mak oiiiii!!!!!!!!!!!!

selamat petang..sihat semuanye ye..
lagi cerita pasal kawen.. hari ni cerita pasal kawen je yang best.. heheheh..

korang setuju tak dengan kawen muda? kawen masa umur belas2 la..

korang tengok kan sekarang ni budak2 cepat sangat gatal nye.. umur 14 dah ada boipren.. takut kan??

jadi aku rasa baik la bagi ja kawen.. tapi tu la mak pak ni bila anak nak kawen dia tekan pulak lelaki tu dengan hantaran bukan2.. bagi mas kawen je tak boleh ka?

alasan nak buat kenduri la ape.. nak sewa kanopi mahal la.. ayam naik harga la.. macam2 lagi..

tak payah la sibuk nak buat kenduri besar2.. pikir sama kang anak terbuncit sebelum kawen kan naya ja..malu muka tau..!
ada yang kata.. kena la buat kenduri besaq sikit.. satgi orang kata apa pulak..~ biaq pi la orang nak kata apa pun.. pilih mana satu .. nak orang kata.."apa la..anak nak kawen buat la kenduri..lekeh betui la"
ataupun..
"eiii..tengok anak dia tu,..dok kandung benih haram tu"

ha!!pilih la nak yang mana??

~~~~~~~~~~~~~~~~~


tergoda lelaki muda!

betul ka kalau perempuan kawen dengan lelaki yang lebih muda,rumahtangga tidak kekal lama??

ada yang kata sebab nye lelaki muda ni kurang matang.. cepat tergoda.. dan kurang rasa tanggungjawab..

korang pernah jumpa tak pasangan yang suaminye lebih muda dari isteri?? ada tak yang bahagia sampai mati..?

ada setengah tu.. depan orang macam bahagia saja.. tapi hakikatnye tidak lah..

di kampung aku pun ada ramai jugak yang kawen dengan lelaki muda.. tapi ramai yang perkahwinan mereka musnah..
kurang serasi mungkin..

dalam dunia artis ada tak ye?? setakat ni yang aku tau.. aida -razwil.. rita rudaini-aidil pun sedang menghadapi masalah kan??

tapi yang bahagia pun ada kan.. bahagia masa ini la. masa depan tak tahu.. harap2 tak de la ye.. bosan betul aku cerita artis bercerai ni..






ini cerita kekasih hatiku..

30/10/1980... lahirnye seorang bayi yang sangat ganas.. heheh... mak dia kata dia dulu lahir keluar sekali dengan sarung.. tak tahu la sarung ape.. tapi tu la tanda dia sampai sekarang suke pakai kain sarung mungkin.. kalau kat depan tv tu la uniform dia.. kain pelekat tanpa baju.. tapi bila orang datang lari kelam kabut masuk bilik ambik baju..

dia sangat baik.. bertanggungjawab,.. dan suke berpura2 jadi romantik.. tapi yang sebenarnye tak romantik pun...

dia selalu mengutamakan anak dan isteri.. cakap je nak ape.. akan diusahakan lambat atau cepat pasti dapat..
tapi isteri nye tak kan meminta yang macam2.. kerana demi cinta mana mungkin dia mampu lihat wira hatinya bersusah payah..
(selit jugak ayat puji diri sendiri tu)

untuk wira pujaan hati.. selamat hari jadi yang ke 30.. semoga sihat selalu. dipanjang kan umur dan di murahkan rezeki.. semoga wira pujaan hati akan sentiasa dirahmati dan sejahtera hendak nye..

**esok dia buka fb mesti dia nampak entry ni..hehhe**

haji bakhil alaf baru!

ade bace surat khabar kan hari ni??cerita muka depan tu la.. artis kedekut.. hhehehe.. tu dah jadi jutawan tu.. boleh kedekut lagi..
sebenarnye kan kehidupan masa lalu la yang buat seseorang tu kedekut. dia pernah susah.. jadi bila duit dia keluar sikit dia risau harta dia habis..

pernah dengar kenyataan dia kat melodi.. katanye..
"saya tak nak la bila saya bayar nafkah anak2 tiap2 bulan,dia tukar kereta baru"
la..disebabkan takut bekas isteri makan duit dia, dia sanggup biar anak hidup dalam kekurangan.

dah kerap sangat dengar cerita tentang lelaki liat nak bayar nafkah anak2 bila dah bercerai. mungkin sebab bukan dia yang meneran dan menjerit2 tahan sakit kat bilik besalin.. sebab tu rasa tanggungjawab tu hilang tiba2..

betul la kata buku.. lelaki cuma ada 2 saja masalah.. satu ,duit. dan satu lagi perempuan...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



lagu untuk penyokong kelantan!

sempena tanda menyokong kelantan malam esok aku nak tujukan lah satu lagu untuk semua penyokong kelantan..
heheheh...
pulun kelantan pulun... eh!!silap pulak..
gomo kelate gomo!! layan saje la..
nak lebih menusuk kalbu pi la cari lagu ni kat youtube.. pastu lalak la puas2..


oh saiba...oh saiba..oh saiba..oh saiba...

bakpo demo lari nyo tinggal kawe
sapa nyo hati demo tinggal gi
bakpo demo lari nyo tinggal kawe
sapa nyo hati demo tinggal gi

kawe mitok demo..balik maqhi smula
haqhap demo trimo..mintok demo soba

kawe mitok demo..balik mari smula
harap demo trimo..mintok demo soba

kawe tidok sako..demo buat gitu
saloh sikit sajo..sapa maroh gitu lalu
kawe tidok sako..demo buat gitu
saloh sikit sajo..sapa maroh gitu lalu

oh saiba...oh saiba..oh saiba..oh saiba...
oh saiba...oh saiba..oh saiba..oh saiba...

BE dan kamu!

selamat petang...
entry pertama untuk hari ni..
mesti lah entry penaik semangat kan??

bukan nak nunjuk2 ye..
cuma nak bagi tau kesan2 bila kita punya kawan yang baik2..
selalunye kawan yang tak pernah kita jumpa..
tak pernah bersua muka
lebih menyenangkan kita..
berbanding kawan yang hari2 kita jumpa
tapi tak mendatangkan hasil pada kita..
hahahha...
tapi nak pesan..
berkawan biar ikhlas ya..
bukan kerana dia rajin klik
baru kita nak kata dia kawan yang baik..
dia rajin hantar karipap maka dia adalah kawan yang baik..
jangan anggap begitu pulak..

tapi secara jujur selepas aku kawen ni
aku punya kawan yang semua baik2..
mungkin sebab bila dah berkawen ni
aku berhati2 dalam memilih kawan..
kena pikir jugak perasaan suami bila kita tersilap pilih kawan..
dapat kawan yang asyik cucuk2 saja sampai
rumah tangga berantakan lagi la susah..
betul tak??

masa muda remaja dulu
berkawan ikut hati..
tak guna akal pun..kawan ajak pi karok ..ikut..
ajak pi lepak kat city square..ikut..
padahal kan bagus isi masa tu dengan …

MUNGKIN ANDA PEMILIK SAKA

Assalamualaikum...

saka...eiii...takut kan??
aku tak berani la duduk dengan orang yang ada saka ni.. takut aku pulak yang di ganggu.. ade orang tua yang aku kenal masa dok jb dulu, katanye saka ni boleh otometik berpindah tuan tanpa kita sedar..ye ke?/tak tahu la pulak kan..tapi boleh tau tanda2 bila kita ada saka.. meh aku kongsikan dengan korang.. Gejala pada waktu tidur:
Susah tidur malam, tidak boleh tidur kecuali setelah besusah payah. Sering terjaga pada waktu malam dalam keadaan cemas dan takut. Mimpi buruk yang dikenali kabus seperti mimpi melihat sesuatu yang mengancamnya lantas menjerit meminta pertolongan, malangnya tiada siapa mendengar. Biasanya terjadi dalam keadaan 'kena tindih'. Mimpi perkara yang menakutkan dan menyeramkan. Mimpi melihat binatang seperti kucing, anjing, unta, ular, serigala, tikus dan sebagainya. Kalau bermimpi dipatuk ular, kemungkinan petanda bahawa sihir telah pun masuk ke dalam jasadnya.

- Bunyi gigi berlaga ketika tidur.
- Ketawa, menangis dan menjerit…

kisah si baloq liat!!

"tengok tak dalam berita
tentang laki bini duduk bawah jambatan tu?"

"oh..ye ke?"

"kesian tau..anak kecik lagi..dia dok dengan kawan dia
2 orang"

"orang tua ka?"

"tak la..muda lagi..laki dia tak sampai umur 30 pun.bini dia pun muda jugak"

"laki bini cacat ke?"

"tak la..cuma tak kerja"

"entah la..sikit pun aku tak kesian"

"kejam la hang ni.."

"nak kesian buat apa..
dia muda..tak cacat..sihat tubuh badan.
tapi malas nak pi cari kerja."

"dia kerja dulu..tapi kontrak dah abis."

"kerja kontrak je ka yang ada kat malaysia ni
kat kedai2 makan tak boleh kerja ka?
kilang dah tak dak kerja ka??
nak seribu daya.tak mau seribu dalih..
yang ya nya dia seronok dok macam tu..
tak payah kerja..apa punya manusia ntah..
henjut nak kerja tak mau..boleh dok bawah jambatan tu dengan anak bini
tak kesian ka?orang malas ni dia kerja susah sikit tak boleh..
lepas tu kerja memilih..bila dia kerja pulak tak boleh disu…

aku mahir dalam ..........???

korang ade kemahiran tak.??
mak aku pernah kata
semua orang ade kemahiran tersendiri..
kalau ade yang tak de kemahiran tu aku tak tahu la..
mungkin dia belum jumpa kemahiran dia tu..

tapi ade jugak yang tak tahu ape bakat dan kemahiran yang dia ade..
jenuh dia cari tapi dia tak jumpa..
heehhe..sebenarnye bukan dia tak de kemahiran..
tapi dia tak sedar je kemahiran yang dia ada tu..
menaip tanpe ade salah pun satu kemahiran jugak..
memasak yang sedap2 pun kemahiran..
menyanyi..
menari..
mereka cipta

dari anak2 kita kecik lagi
kita kena terapkan satu kemahiran pada dia..
macam anak aku ni,
aku galak kan dia melukis..
sebab nye dulu aku suka melukis..
jadi sekarang ni kalau duduk saje2 dengan maisara kami melukis la..
mungkin dia selalu tengok aku melukis tu yang
dia ikut sama..

dalam blog pun kita boleh jumpa orang yang punya kemahiran..
terutamanye kemahiran dalam menulis..
ade yang mahir dalam membuat eksesori comel2 tu..
macam cik pupel..
dia duduk kat opis je pun boleh jahit2 bekas pensil..

aku ade minat satu…

kenape tak komen??

selamat tengah hari..
dah tengah hari ye.. aku tengah masak ni.. ehheh...sambil masak pun boleh berblog kan??
alah..sambil tunggu ayam siap di goreng ape salahnye ngadap blog.. bukan aktiviti tak sihat punn...kan??

ok lah.. tengah hari yang suam2 kuku ni aku ade cerita nak kongsi dengan korang..
ni tentang komen kat blog orang...

yang pertama>>> kadang2 aku pernah dapat mesej kat shoutbox macam ni
"hai..jom komen entry baru saye"
aku pun gigih la pi blog dia ingat ade entry best kan?? lepas bace2 aku rase tak de ape nak komen pun.. dan aku tak komen la...
salah tak aku kalau aku tak komen????

yang kedua>>
kita pi blog dia .. bace2 ..pun tak de rase nak komen.. tinggal jejak dan pergi macam tu saje...
tengok kat shoutbox kita
"hai..bace je ke??komen2 la entry saye tu"
patutkah aku???

alahai saudara saudari sekalian.. kalau orang nak komen entry kita biarlah mereka komen tanpa di paksa..
orang tak komen bukan bermakna orang tak bace ape yang kamu tulis..
orang tak komen bukan b…

markisa dan asma.

gambo dari google

gambo dari google

korang tau tak ni buah ape?/
ni lah buahmarkisa..
dia ade dua jenis tak salah aku..
satu kuning,satu lagi ungu..

ntah ape la rasenye..aku tak pernah makan..
aku nak cerita kat korang tentang buah markisa yang kaler ungu ni.


satu kajian telah di lakukan oleh sorang saintis bernama
Ronald Ross Watson dan rakan sekerja menunjuk kan
pengambilan ekstrak buah markisa ungu mampu
mengurangkan simptom2asma.

mereka telah memilih 42 pesakit sebagai penerima
ekstrak buah markisa ungu ini.
hasil kajian telah mendapati bahawa 90 peratus daripada pesakit
telah sembuh masalah sukar bernafas.

manakala termengah-mengah ketika bernafas pula telah
berkurang sebanyak 80 peratus selepas empat minggu.

sebenarnye banyak kelebihan pokok markisa ni dari segi perubatan..
tapi di galakan mendapatkan nasihat pakar sebelum menggunakan nye..

Laptop ada KFC

selamat pagi..
sekarang jam 1:18 pagi
aku dengan maisara masih belum tidur..
tu la..tadi petang kami bedal tidur..
tidur dalam setengah jam je..
sekarang ni aku ajak dia tidur macam 2 alasan nye..

tadi berbual2 la dengan dia..
dia tanye aku..

maisara:ibu,dalam laptop ni ada ape?

ibu:macam2 ada..

maisara:pocoyo ada tak?

ibu:ada..

maisara:bunny?

ibu:ada jugak..nak tengok ka?

maisara:tak mau bunny..nak kepci..

ibu:nanti ibu buka..

aku pun pegi la kelaman web kfc..
keluar la gambo ayam goreng dan segala mak nenek..

maisara:wah...saya suka kepci..nak satu.

Ibu:esok kita ajak ayah pi.

maisara:ha?takmau esok..maisara nak makan yang tu..
(sambil tunjuk kat skrin)

ibu:habis la aku malam ni....!!!!
dia ingat laptop ni mini restoran kfc ke???
tekan enter je keluar sedozen ayam goreng..

~~~~~~~~~~~~~

gemuk=hina!

selamat malam..


kenapa orang gemuk selalu di hina.
kalau tengok kat tv ke..
watak orang gemuk ni mesti la
lembab,hodoh,..
makan gelojoh..selekah
senang di buli..
kiranye semua yang buruk2 saje la..
kalau dia diterima pun mesti hujung2 drama/filem je..
babak dia dibodohkan ade lah dalam 1 jam lebih..
kenape ye??

tak de ke drama/filem yang tunjuk kan orang gemuk ni 'pandai..
orang gemuk bersopan santun..
jadi kegilaan pemuda/pemudi kampung..
dan yang baik2 belaka..

sebab tu la dalam kehidupan kita
yang sebenar ni
orang gemuk selalu di pandang hina..
dah dalam tv asyik tunjuk yang tak elok je..lepas tu drama dan filem tu pulak
di tonton oleh kanak2..
ha..benda tak elok tu pun tersemat la di minda anak2
bahawa kalau nak kawan atau nak kawen cari yang badan tak gemuk..
yang gemuk2 ni boleh buat lawak saje..
boleh jadi kuli atau di perlukan time susah saje..


cis!!cis!!!cis!!!

dah kurus nak kurus lagi.

selamat malam semua..follower aku dah 661 orang.. ramai kan?? tengok je ramai tapi traffic aku sangt la menyedihkan.. mungkin ramai yang tak berblog sekarang sebab musim orang exam kan??
ok lah..malam ni nak cerita pasal gemuk..
biasa kan kita jumpa orang yang langsing..
tak de lemak2.. tapi dia kata dia gemuk.. tak puas hati lagi tu..
buku kata.. ini juga adalah salah satu masalah kesihatan.
semakin rasa tidak puas hati seseorang terhadap berat badan nya, semakin banyak jumlah hari dan waktu mereka berada dalam keadaan tidak sihat.
baik secara fizikal ataupun mental.

daripada stres memikirkan jumlah kg yang harus diturunkan
lebih baik tumpukan pada diet sihat dan latihan untuk kecergasan yang berterusan..

**tapi ade jugak orang yang aku jumpa selalu mengaku dia kurus.padahal dia gemuk.kalau kata dia gemuk mula la sentap**

hari ade peperiksaan...

selamat petang..
jangan terkejut ye tengok blog aku yang kaler terang2 ni.. maklum la... kan nak raye kan?
hehehhe....

ntah ape la yang aku dok godek2 .. sekali jadik kaler ni.. nak betul kan semula tapi mata dah ngantuk.. biarkan je la..
nanti2 la aku bagi elok sikit..

ok la... petang ni aku nak cerita tentang peperiksaan.. bukan aku nak bagi tips ye. tak layak nak bagi tips2 peperiksaan ni.
Nak cerita masa aku sekolah rendah dulu, bile tiba je hari nak exam, siap le alat2 tulis.. semua nak baru pulak tu.. pensil,pembaris,pen..

bile masuk dalam kelas tu.. bau kedai je..sebab semua orang pakai pemadam baru.. pemadam kan baunye kuat.. alah ..pemadam yang ade gambo katun2 tu.. bekas pensil pun baru..
nak exam ni semangat nye lain sikit tau.. tak macam hari2 biasa.. jadi kasut pun lebih putih dari hari lain..baju jangan cakap le.. nak duduk pun .. kena betul2 tak nak bagi kedut..'
padahal semua tu tak penting pun masa nak periksa tu.. pakai alat tulis yang lama2 pun boleh..
ape yang penting ialah.. bace buku ke ta…

aku dan dia..

kesian betul aku ni..hidup berkongsi kasih.. nak buat macam mana.. dah takdir.. terima saje la dengan hati terbuka

tadi...

aku:abang,jom la tidur..

suami:nanti sat,tengok cerita ni sampai habis dulu..

dia:malam ni saya nak tidur dengan suami awak..

aku:apesal pulak nak tidur dengan suami saya..?tak malu ke??

dia:huh(sambil palingkan muka)..saya tak peduli.malam ni suami awak kena tidur peluk saya.

suami:ibu ni..dengan anak pun nak begaduh..!

tetiap malam kena begaduh dengan dia.. dia mesti nak tidur dengan ayah,.. alasan dia tak nak tidur sebelah aku adalah kerana "ibu comot"..

padahal kalau ayah dia kerja malam.. aku yang peluk dia.. nak cerita cindralela la.. nak nyanyi lagu twinkle2 little star la..
~~~~~~~~~




rendah diri..

satu petang..

lelaki:petang ni kita pi makan sama2 nak tak..
saya belanja..

pompuan :tak nak la..saye kenyang dah..

lelaki:alah..jom la.

pompuan:malas la..lain kali saje la ye..

lelaki:ye la..sape la saye ni kan,..
muka tak ensem.
tak kaya pulak tu..ade moto buruk saje..
tu pun belum bayar abis lagi.

pompuan:errrkkkk..????

pernah tak korang jumpa lelaki macam ni..
tu la modal dia..bila tak di ikut kan ajakan nye menjadi2 la pulak rendah diri tu..
kononnye tu taktik nak lembutkan hati pompuan supaya pompuan tu jatuh simpati padanye..

sebenarnye tak semua pompuan suke dengar lelaki mengeluh macam tu sekali..
tapi rata2 lelaki suke cakap macam ni kan??
jangan la tipu kalau kata tak pernah..

memang bagus orang lelaki ade sifat rendah diri tapi
kalau dah kerap sangat bawak keluar ayat yang sama je naik menyampah la pulak kan?
nampak macam lelaki ni teruk sangat la nasib nye...
mentang2 pompuan ni hati cepat tersentuh dan2 guna tektik
merendah diri ni..

tak simpati langsung la wahai lelaki2..
nampak kamu macam t…

dutch lady..menarik tau!!

korang ade nampak tak iklan ni kat blog kawan2.. kalau yang ade anak2 tu rugi la kalau tak klik sebab ade kontest yang sangat2 menarik..
menarik dan mudah sangt2 tau..hadiahnye pun lumayan.. nak tau ape dia cepat2 klik..
kalau ade nampak maisara dalam tu sila klik like ok.. heheheh

BE untuk hari ini..

selamat petang semua
hari yang baik...
di saat2 aku kecewa tak de
BE baru ni..
tetiba ade je satu yang nuffnang nak bagi..
macam tau2 je kecemburuan aku tengok orang lain dapat BE..
heheh..

maka..
dengan ini tergedik2 la iklan pizza hut di blog aku..
hehhehe..

terima kasih nuffnang..
danpizza hut..
terima kasih jugak pada kawan2 yang bakal mengklik iklan pizza hut ni..

aku saja ka nak kena paham dia???

bila kita hidup berpasangan
kita psti mengharapkan pasanagn memahami 'hati dan perasaan kita..
memahami kemahuan kita
dan tindak tanduk kita..

bila bangun pagi
nak sarapan sudah siap dia atas meja..
isteri mesti sudah cantik..
tak mahu lihat anak2 ada yang belum mandi dan masih berselimut..
semuanye mesti sudah sempurna..


tapi pikir lah pulak betapa banyaknye tugas isteri
di waktu pagi tu..
baju pun nak digosok..
kena sediakan sarapan pagi..
nak kejutkan anak2 lagi..
ish..ish...semua kena cepat sebelum
suami turun..
takut dilebel isteri tak pandai mengawal keadaan di dalam rumah..
tak pandai jalankan tanggungjawab...

sepatutnye suami berterima kasih pada isteri sebab
membantu suami menguruskan rumahtangga..
jangan lah memaksa isteri melakukan semuanye denagn sempurna..

percaya atau tak ade suami yang
menganggap tugasnya hanya bekerja mencari duit sahaja..
soal anak2 dan urusan rumahtangga itu tugas isteri...

kalau punya isteri yang bekerja
dia pikir isteri tak perlu lagi di beri wang belanja..
tak perlu d…

cindralela

pada zaman dahulu ada seorang gadis yang cantik jelita.. namanye cindralela..cindralela tinggal bersama ibu tiri yang sangat garang.. hari2 cindralela kena marah.. nak berehat pun tak boleh..
kejap2 kena basuh botol susu la.. kejap2 kena kemas mainan la.. macam2 lagi la..kesian cindralela..
satu hari cindralela tengah bace surat kabar.. tiba2 dia nampak ade iklan majlis tari menari.. cindralela suka menari..
dia pun cakap kat ibu dia

"ibu..boleh tak saye nak pegi majlis tari menari?''
ibu dia pun jawab..
"tak boleh..sape nak kemas rumah nanti..nak pergi majlis teri menari kunun.. baju pun comot..kamu ade ke baju baru..huh..tak malu.."

cindralela rasa sangat sedih.. betul jugak kata ibu dia.. macam mana dia nak pergi majlis tari menari tu..baju yang cantik pun tak dak.. kasut menari lagi la tak dak.. nak pakai kasut yang ayah beli hari tu,kasut tu jatuh dalam longkakng pulak..masa pegi pasar malam hari tu..

cindralela pun menagis la kat dalam bilik..
tiba2 pari2 terdengar cindralela …

tips pisahkan lampin dan anak.

selamat petang.. harap2 semua sihat.. petang ni aku nak bagi beberapa tip untuk ajar anak kita buang air kat tandas.. bukan dalam lampin ye..
biasa nye kan kalau kita pi mana2 ade yang tanye.. "eh..anak engkau pakai lampin pakai buang lagi?"

"kenapa tak biasa kan dia buang air kat bilik air.?"

"ish..dah besor pun pakai lampin lagi ke?"

kadang2 rimas jugak kan??
kalau sape2 nak ikut cara ni korang kena ada tahap kesabaran yang sangat tinggi dan tak cepat mengalah.. ini cara aku la..cara korang aku tak tau..

yang pertama sekali
teruskan bagi anak pakai lampin..TAPI pesan kat dia macam ni..

"hari ni tak payah pakai pampers/drypers(dan ape saje la yang korang panggil)ye..
kalau kamu nak buang air,pergi kat tandas.."

dah pesan macam tu jangan la korang harap pulak yang dia akan ikut.. sah2 le dia tak ingat.jadi korang kena la kunci jam ye.. 1/2 jam sekali kunci jam untuk ingtkan korang kena bawak anak pi tandas..

lepas basuh semua.. masa nak bagi pakai seluar dan lampi…

tulis la..nanti lupa!

Pak Pandir dan Mak Andeh mengadu kepada doktor tentang masalah ingatan yang mereka alami.setelah membuat pemeriksaan doktor memberitahu kesihatan Pak Pandir dan Mak Andeh ,okey.tetapi supaya tidak mudah lupa mereka di nasihatkan menulis apa yang mereka inginkan di atas kertas.

malam itu sambil menonton tv cerita P.Ramlee Pak Pandir meminta Mak Andeh tolong masak kan mee segera perisa kari.
"tulis tu..perisa kari"
pesan Pak Pandir..

"alah..tak payah.saya boleh ingat"jawab Mak Andeh..
baru Mak Andeh hendak ke dapur,Pak Pandir berkata lagi..

"jangan lupa masuk kan sebiji telur.."

"okey.."

"tulis pada kertas..nanti lupa."

"alah..saya ingat"

"satu lagi"..kata pak pandir
"masuk kan cili padi sikit..mak andehnye..tulislah kat kertas..nanti lupa.."

"alah..saya ingat la.megi kari taruk telur dengan cili.."

20 minit kemudian mak andeh kembali ke ruang tamu.. tapi yang di bawanya bukan megi kari yang di bubuh telur dan c…

donut..

assalamualaikum...

seronok berblog hari ni.. sambil blogwalking boleh lipat kain.. sebab line dah macam siput.. nak mandi pun sempat weh!! tak seronok ke gitu.. masa pun tak buang.. hehehhe

okey la..kita cerita ngata2 orang pulak. hehhe.. tadi aku jalan2 kat satu blog ni kan.. dia tunjuk la dia beli donut kat big apple.. yang buat aku tak tahan tu dia kata gini..
"orang kampung panggil ni donut..tapi mat saleh panggil big apple.." aku gelak guling2 la..
walupun aku ni sekolah takat tingkatan 5 je tapi yang aku tau mat saleh pun panggil donut jugak.. dia tak panggil big apple la cik awang oiii...

ish..ish.. bandar sangat la engkau kan..!

tapi memang macam tu la orang sekarang kan.. bila dia pi kfc,dia beli ayam goreng.. orang tanye lak..

"hang makan apa tu..?"
"makan kfc.."

kenape dia tak cakap makan ayam goreng ha??
sekian

maisara jawab tag!!

tag "identiti blogger yang hilang" ni sebenonye aku dah dapat.. tapi sekali lagi aku di tag.kali ni dari kakchik ella.. oleh sebab aku dah jawab di entry yang lepas2 kali ni aku nak bagi maisara je yang jawab.. hehehh.. blog ni kan milik kami bersama.. jadi kira ok lah kalau maisara jawab..

Once you have been tagged, you are supposed to write a note with 25 random things, fact, habits, or goal about you. At the end, choose 25 people to be tagged. You have to tagged the person who tagged you If I tag you, its because i want to know more about you.

*umur saye 3 tahun 7 bulan
*suka makan eskrim dan toki-toki.(coki-coki)
*setiap pagi wajib minum vitegen sebab saya ade sembelit(hehe)
*613 cenel kegemaran
*selalu rindukan ayah walaupun ayah pi tandas je.
*semua benda nak buat telili(sendiri)
*paling suka pi jusco
*suke main puzzle
*tak suka segala macam ubat..ubat sapu saje boleh.
*suka merah jambu..
*tak suka kawan2 yang ade hingus.
*tak suke kekotoran.
*semut pun saye takut apetah lagi kucing.
*kalau b…

kedah tumpas di kelantan ,menang di mata penyokong!!

alahai kedah kalah dah ni..hhehhe.. tak pe la.. bagi la kelantan cube final ni lagi..
kesian penyokong kelantan.. sampai ade yang meninggal sebab semangat menyokong pasukan diaorang..

sampai pecah2 kerusi segala.. kira berbaloi la semua tu..
kepada penyokong kedah.. teruskan menyokong pasukan kesayangan kita..
walau ape pun yang terjadi.. jangan hanye menyokong di waktu gembira saja.. susah senang kita bersama..
peghhhhh! ayat tak boleh blah..!.

ade yang marah ke dengan entry aku ni??? simpan je dalam hati..heheh

~~sekian~~

laksa punye pasal..

selamat petang..
dah makan ke kamu semua.?
jom kita cerita pasal makan.. Aku dan maisara.. kami dua2 suka makan laksa..

Biasanye hari sabtu dan ahad aku cuti memasak.. masa lebih banyak ngadap tv dan melayan maisara berbual.. kalau nak makan, beli je la kat luar..

Hari ni.. tengah baring2 sambil peluk dia..

maisara:ibu..saya nak makan sayur..

sayur yang dimaksudkan adalah laksa ye kawan2.. sebab dalam laksa kan ada timun,salad.. jadi dia tak panggil laksa.. dia panggil sayur...

ibu:alah..kita makan benda lain la..ikan tak de la..

maisara:pegi la beli kat kedai.

ibu:ibu tak dak duit la.. (sebenarnye aku malas nak masak laksa tu sebab nak kena tumbuk bahan2 tu guna lesung batu. pengisar tak di benarkan guna di dalam rumah ye kawan2.. sebab anak dara ni takut bunyi pengisar tu)

maisara:buat la ibu.. maisara nak makan ni..

aduhai la anak.. nak tak nak aku kena buat jugak la.. sepanjang aku kat dapur tu...

maisara:dah siap ke belum??
5 minit kemudian..

maisara:dah siap ka??

tak sampai 5 minit lepas tu

maisara:dah siap ka…

nak kena ludah???

selamat hari sabtu..amboi..mentang2 hari cuti, semua pakat bangkit lambat.. bangun woi.. basuh2 baju ka,kemas bilik ka.. jangan tidur saja..

pagi yang indah ni.. aku nak cerita satu kenangan masa bujang dulu. ni cerita pasal kawan2..

kawan aku ni aku panggil kak Nor.. dia suke melatah.. eh!!dia tak suke melatah sebenonye.. tapi orang asyik usik2 dia..aku pun ade bagi dia melatah jugak.. tapi tengok masa la.. kalau depan orang ramai tak berani la aku.. takut dia besilat kat situ..
biasanye kat rumah,rilek2 baru aku berani usik2 dia..
satu hari masa tu kat kedai tengah beli barang ade la sorang kawan aku ni yang memang suke bagi kak nor melatah. datang dan cucuk pinggang kak nor.. ape lagi,memang terkejut la dia..
aku lak memang geram je dengan sape2 yang usik kak nor tak kira tempat ni.. sekali aku tepuk bahu kak nor sambil cakap
"ludah dia kak nor"
dia ludah budak laki tu sampai budak tu lari lintang pukang.. ambik kau!

aku memang tak suke la orang usik2 orang yang kaki latah ni.. kesian tau..sebab l…

tak layan renjis!

aku telah di tag..oleh 3 anak dara.. semuanye comey2 belake.. yang pertama mentag aku adalah cik tomm.. lepas tu ecah..kemudian nisha.. baik betul diaorang ni.. lain kali kalau tag tu kirim2 sekali karipap ke..nasi kerabu ke.. ok..tag dia ade bunyi omputih sikit.. tapi tak de la aku nak menjawab dengan bahasa omputih jugak.. ate...duduk kat malaysia .. orang korea dok malaysia pun dia cakap korea.. ni kita sibuk nak cakap omputih kan??? banyak sangat aku membebel ni kang ade lak yang kecik ati...

"Once you've been tagged, you are supposed to write a note with 25 random things, facts, habits, or goals about you. At the end, choose 25 people to be tagged. You have to tag the person that tagged you. If I tagged you, it's because I want to know more about you."

~dalam ic umur dah 30 tapi jiwa masih 22..
~suke makan laksa kedah
~suke bola sepak(penyokong tegar skuad kenari)
~sangat suka berbual ~tak suke orang tanye bila nak tambah anak ~tak suke bunyi air manitis.
~tak suke bising.
~ade tan…

tv titano.

Anak aku ni memang tak reti duduk diam.. kalau tengok tv pun dia tetap lari sana,lari sini.. tak buka tv katun dia lagi la dia lari2.. macam nak runtuh rumah ni dengan dia sorang je.. tadi ayah dia nak tengok bola sepak.. walaupun ulangan je tapi nak tengok jugak2..tak nak ngalah dah dengan anak..

maisara:ayah,maisara nak tengok tv titano

ayah:sat la..ayah nak tengok bola ni.

pastu dia buat perangai la..main golf depan tv la. lompat katak la.. semua buat depan tv..
last2 aku tanye dia

"maisara hang tak reti duduk diam ka"

maisara:tak reti!

ibu:nanti hang..nak kena ikat ni.

maisara:saya akan terus buat begini sampai awak berdua bukak tv titano.

ibu/ayah:ergggghhhhhh!geram betul!


**tv titano adalah bermaksud disney chenel.. tak tau mana mai bunyi tv titano tu..


alah!adik angkat je la..

anda sudah berkahwin.. namun pasangan anda mempunyai adik angkat/abang angkat.. mereka selalu berhubung melaui telefon .. kadang2 adik angkat/abang angkat pasangan anda akan datang melawat keluarga anda di rumah anda.. mereka nampak mesra.. namun anda pujuk diri sendiri untuk tidak cemburu.. dalam hati anda.."ah..dia cume abang/adik angkat pasanganku"


heheh,..pasangan korangan ade abang/adik angkat yang bukan muhrim tak?? eeii..kalau aku memang tak boleh terima la.. masa bujang dulu ko nak berangkat2 aku tak kesah.. tapi bile dah kawin sile tinggalkan mereka semua dengan segera.. bukan cemburu buta.. tapi zaman sekarang macam2 boleh jadi.. ayah atau abang sendiri ade yang bersedap-sedapan dengan anak/adiksendiri.. ni kan pulak abang/adik angkat..

jangan la percaya sangat kat pasangan korang bila dia kata tu adik angkat saja.. ish..ish...takut nanti kita sendiri yang tangkap pasangan kita tengah seronok2 dalam bilik hotel dengan akak angkatnye.. heheh..pernah dengar cerita ni kan?

suami aku per…

~ADA KENDURI ARWAH~

selamat pagi...sebelum ni aku ada buat entry pasal kenduri mengerjakan haji sebelum ke mekah adalah amalan songsang yang di lakukan oleh orang zaman sekarang.. amalan yang tak di galak kan langsung dalam islam..
kali ni ade satu lagi amalan yang terbalik ataupun amalan sonsang yang sedang berleluasa.. ramai yang dah tahu tapi buat jugak.. tak tahu lah kenape..

Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga si mati selepas sesuatu kematian (malam pertama,kedua,ketiga,ke tujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah dimana yang di galak kan adalah jiran tetangga yang memasak makanan untuk keluarga si mati.. ini untuk meringan kan kesusahan dan kesedihan mereka.
sudahlah mereka dalam kesedihan.. terpaksa pula memasak dan mengeluarkan belanja untuk menjamu jiran tetangga. risau pula kalau2 mereka termakan harta anak yatim yang di tinggalkan oleh suami atau harta peninggalan si mati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut islam..

~~aku sakit …

BEGINIKAH ISTERI PEMIMPIN KITA??

MEMO TAUBAT BUAT ROSMAH

1. Astaghfirullah.... satu tindakan yang cukup memalukan, jahil lagi berniat jahat terhadap ajaran Islam yang suci ini. Lebih-lebih lagi penganjurannya dinaungi oleh orang besar negara.

2. Islamic Fashion Show atau Islamic Fashion FestiVal [ IFF ] ini memang berasal dari Malaysia dan ianya diasaskan oleh Dato' Raja Rezza Shah sementara Datin Rosmah Mansur bertindak sebagai penaungnya [ founding patron ].

3. Bukan sahaja pakaian yang diperagakan ini bertentangan dengan prinsip pakaian Islam, lebih malang mereka berani menghina Rasulullah saw dengan melakarkan nama baginda di pakaian yang sedemikian.



4. Jika bukan niat menghina Islam, tindakan apakah seperti ini? sungguh memalukan. Saya tidak jangka mereka sejahil itu, sehingga tidak mengetahui bagaimanakah bentuk pakaian Islam yang sebenarnya, sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah swt. Firman Allah swt di dalam surah an Nuur ayat : 31

[ Katakan kepada orang - orang perempuan yang beriman , supaya mereka merenda…

jusco tutup jam 5:30 pagi.

semlam maisara mengamuk nak pi jusco.. dah lama jugak tak ke jusco.. last pegi bulan lepas.. minggu lepas ingat nak beli barang dapur kat jusco.. tapi sebab nak tengok tesco yang baru buka tu tak jadi la ke jusco..

"ibu..saya nak pi jusco"

"ayah balik lewat..lain kali la"

merengek la..
"ibu..antar mesej kat ayah jap.."

"nak cakap ape.."aku tanye

dia jawab mcam ni.. "assalamualaikum..(hehe..siap bagi salam tu)> ayah..boleh tak awak balik cepat sikit.jusco tu nak tutup dah. jusco tutup pukul 5.30 pagi.tolong balik cepat sikit.ibu nak beli sayur2 dia"

wah..wah..!banyak cantik muka.. dia yang beriya2 nak pi ..guna nama aku pulak. sejak bile entah jusco tutup jam 5:30 pagi.. huh!!!!

sebelum pi mekah nak buat kenduri!

kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke mekah.. namun apabila pulang dari mengerjakan haji tiada pula kenduri yang dibuat..
Anjuran berkenduri dalam islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir...
bukan kerana mahu bermusafir, baru dibuat kenduri..!


**mungkin dia buat kenduri sebelum pi mekah tu sebab nak bagi tau kat orang kot dia dapat pi mekah..heheh**

pinjam 10..tak dak 10,5 pun tak pa!..

berhutang.. siapa yang tidak berhutang?? sekali dalam hidup kita pasti akan berhutang..tapi jangan sampai hutang itu menjadi beban pada kita..
aku pernah baca dalam satu buku.. katanye hutang itu ibarat kolestrol.. jika ia bertambah banyak ia boleh membunuh..

agama kita tidak melarang kita dari berhutang.. namun islam meletak kan beberapa syarat dalam berhutang iaitu ia mesti di catat dan mestilah bersih dari unsur riba.

aku punya kenalan yang suka berhutang. belum sampai hujung bulan lagi dah mintak pinjam duit. kalau kita kata tak ada dia mintak jugak walaupun sikit..
berhutang ni boleh tapi jangan la terlalu ramai kita berhutang.. dekat si Z pun berhutang.. si B pun dia hutang jugak.. dekat ipar duai pun dia berhutang.. aduhai..bila nak habis kalau macam tu..

makin lama kawan2 sudah kenal sikap nya yang suka berhutang.. semua makin menghindar jauh.. kalau dia telefon pun jadi malas nak jawab.. heheh

kalau bayar tak ape jugak..
ni tak..nak bayar macam mana.. duit gaji nak beli susu anak2 lagi..'
belum …

lelaki lucu!!

humor dalam diri seorang lelaki... sape yang tak suke lelaki yang punye sikap humor.. humor ye bukan tumor.. jangan salah bace lak.

tambah2 lak pada pertemuan yang pertama.. perempuan suke dan lebih tertarik dengan lelaki yang suke berjenaka sebab lelaki seperti ini tidak membosankan..
ini juga salah satu teknik untuk menarik perhatian wanita. lelaki yang suke berjenaka juga dapat menghidupkan suasana.. kalau asyik bercerita perkara yang serius saje mesti kita rase cepat bosan kan..

tapi berhati2 bila kamu berjenaka di tempat yang salah.. juga jangan berjenaka sehingga kamu kelihatan seperti orang bodoh..

kepada lelaki yang tertanya2 kenapa tiada wanita yang tertarik kepadanye padahal dia punya wajah yang kacak cube lihat pada diri sendiri adakah dalam diri kamu ada nilai2 humor???

kedah benam kelantan 4-2.

Perlawanan separuh akhir Piala Malaysia baru saja berakhir. hebat sungguh..penonton menjerit jerit macam nak bergaduh. keputusannhye kedah kalahkan kelantan 4-2. penyokong kelantan tak puas hati..tuduh kedah main kasarlah..pengadil berat sebelah lah,hujan lah..macam2 alasan sebab tak mau terima hakikat..

Dalam perjalanan balik ..DDDammmmm!!kereta yang di pandu oleh wong,yang merupakan penyokong pasukan kelantan telah berlanggar dengan sebuah kereta lain.habis remuk kedua-dua kereta itu.pemandu kereta yang satu lagi keluar.pakai baju hijau kuning..wah!!penyokong kedah rupanye..

"saya Rajan ..awak ni penyokong kelantan ke?"tanye pemandu itu sambil menghulurkan tangan ..
"ya..saya wong.awak pula penyokong pasukan kedah ye?

"ye,tentu sekali".. jawab Rajan dengan megah. "memang menarik.tengok kereta kita remuk,tapi kita tak cedera langsung. ini maknanya tuhan nak kita berdua berbaik-baik.kat padang kita bermusuh, tapi luar padang kita berkawan..betul tak"

"betul…