Skip to main content

ini cara aku..cara korang???


korang yang dah ade anak mesti pernah melalui pengalaman
anak2 mengamuk nak itu ini mase kat pusat beli belah,kat kedai,kat pasar malam..kat mana2 je la.
biase nye korang buat macam mana?
adekah korang bagi dia cubitan paling hangat di perut dia?
atau korang tinggalkan dia kat tepi jalan?
atau korang jegilkan mata macam mata ikan?
ha..dulu anak aku selalu buat perangai macam tu.
naik rimas jugak.pernah rase malas nak bawak dia pi mana2.
tapi tak kan la selama nye tak bawak dia keluar kan..
nanti dia tak tau pulak yang dalam hidup kita ni ade peraturan..
nak tau aku buat macam mana?
biase nye aku akan bagi dia pilihan.nak barang A atau barang B?
pastikan salah satu barang A dan barang B tu dari ketegori makanan..

contohnye macam ni.."maisara nak pi makan kepsi atau nak mainan ni.kalau nak mainan,lepas beli ni kita terus balik umah.tak makan,dan kita akan lapar sampai esok"?hahah..kejam tak aku..

biase nye dia kan pilih makanan.sebab dia pernah rase beli mainan pastu balik umah tak makan.

serik la tu..tapi kalau dia nak buku kaler atau pensil kaler baru aku akan beli tapi cuma time betul2 barang tu dah habis je.

memang nampak macam kejam je tak bagi makan kalau beli mainan.tapi budak2 besor ni kalau kita tak ajar betul2 tiap kali keluar dia nak mainan..

mak pak kena tegas la sikit..bukan tegas tengking2 dan jerkah2 tu..cara aku ni pun tegas jugak cuma aku tak guna kan suara keras.cakap elok2 dan dia kan pilih.

^

^

**tapi ade gak jenis budak yang tak makan saman.mungkin dia dah liat sikit.hehe..

Comments

  1. kalau jalan dengan adik ... tanay nak beli apa.. mesti je mainan..
    tapi mira dengan tegasnya kata.. beli makanan je..
    sebab bli mainan nanti dia hempuk je mainan.. buat membazir duit je..

    ReplyDelete
  2. kalau anak2 saya, lebih sanggup x mkn janji dpt mainan. Tp alhamdulillah, setakat ni tak pernah lg buat hal meraung2 tgh2 org. Setakat menangis pelan2 tu kita org buat derk ajer.. Saja buat x layan takut nnt menjadi2 dan sudahnya langsung x boleh nak control..

    ReplyDelete
  3. hehe..anak sy x minta beli mainan..tp dia minta main games la pulak..tp nak wat camner..papa dia yg biasa kan dia camtu..kalo eija g cari brg dia pun bw la anak g tempat mainan games tu..especially kalo g shopping kat JJ la...huhu..

    ReplyDelete
  4. pernah bawak anak sedara jalan2..kira yang bawak ni mak cik2 dia lah...kalu ngada2 jerk memang kami akan cakap macam

    " zizi jangan mcam-mcam...mak lang cubit nanti "

    ReplyDelete
  5. untung dapat yang mudah serik..kalu yang cakap apa pown die x heran tu nak wat camana lak?

    ReplyDelete
  6. comminuted [url=http://www.inshanghaiescort.com]beijing escort[/url],competition [url=http://www.inshanghaiescort.com]beijing massage[/url],barren [url=http://www.inshanghaiescort.com]shanghai escort[/url],flash [url=http://www.inshanghaiescort.com]shanghai massage[/url],prospect [url=http://www.soshanghaimassage.com]shanghai escort[/url],emigrate [url=http://www.soshanghaimassage.com]shanghai massage[/url],stature [url=http://www.soshanghaimassage.com]beijing escort[/url],fresh [url=http://www.soshanghaimassage.com]beijing massage[/url],disagree.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …