Skip to main content

sumbat selagi boleh!!

Assalamualaikum...

Biase nye kalau anak2 nak makan mesti kita akan bagi kan..pergi kedai je,kalau anak kate,ibu..nak roti,kita belikan.pas tu dah abes roti,anak kata ibu,nak biskut,pun kita belikan.seronok tengok anak2 makan dengan penuh selera..tapi jangan la terlalu kita ikut kan sangat selera anak2 ni..bahaya tau.memang le seronok tengok dia orang makan.tapi kesan buruk nye akan ada di masa depan.


jaga pemakanan anak ni bukan bermakna kita bagi anak makan sampai kenyang.tak elok kita ajar anak makan macam tu.sekarang ni tengok la makin ramai anak2 yang berat nye berlebihan.mak pak pulak bangga konon nye anak dia orang comel dan tembam.tak de mane nye comel kalau dah besar gedabak gitu.pikir le dia nak sekolah nanti.nak ke kita dengar anak kita di ejek dengan macam2 gelaran kat sekolah nanti?
pi mana2 orang akan kate.."uih..anak hang ni semangat betul badan nya"..tu masa dia kecik..bile dah besar,umo 12,13 tahun ade ke lagi orang nak kata dia comel.tak de nye...jangan ingat berat dia kan turun sedangkan dari kecik kita dah ajar "sumbat segala mak nenek"..sampai besar pun dia akan makan macam tu jugak..
maka nya,dari kecik ni la kita nak ajar dia makan ketika lapar,berhenti sebelum kenyang..jangan nanti anak kena penyakit itu ini baru kita nak menyesal..

sekian,

Comments

  1. hamzah@bagus la..
    jgn senyum sorang2 dah la..

    ReplyDelete
  2. kak diana... adik2 lelaki sy plak pelik... bg la mkn pe pun mcm tu gak kurusnya... mkn nasi pun jarang2... dieorg lg sk mkn roti dgn biskut je... sy pun x fhm...

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …