sumbat selagi boleh!!

Assalamualaikum...

Biase nye kalau anak2 nak makan mesti kita akan bagi kan..pergi kedai je,kalau anak kate,ibu..nak roti,kita belikan.pas tu dah abes roti,anak kata ibu,nak biskut,pun kita belikan.seronok tengok anak2 makan dengan penuh selera..tapi jangan la terlalu kita ikut kan sangat selera anak2 ni..bahaya tau.memang le seronok tengok dia orang makan.tapi kesan buruk nye akan ada di masa depan.


jaga pemakanan anak ni bukan bermakna kita bagi anak makan sampai kenyang.tak elok kita ajar anak makan macam tu.sekarang ni tengok la makin ramai anak2 yang berat nye berlebihan.mak pak pulak bangga konon nye anak dia orang comel dan tembam.tak de mane nye comel kalau dah besar gedabak gitu.pikir le dia nak sekolah nanti.nak ke kita dengar anak kita di ejek dengan macam2 gelaran kat sekolah nanti?
pi mana2 orang akan kate.."uih..anak hang ni semangat betul badan nya"..tu masa dia kecik..bile dah besar,umo 12,13 tahun ade ke lagi orang nak kata dia comel.tak de nye...jangan ingat berat dia kan turun sedangkan dari kecik kita dah ajar "sumbat segala mak nenek"..sampai besar pun dia akan makan macam tu jugak..
maka nya,dari kecik ni la kita nak ajar dia makan ketika lapar,berhenti sebelum kenyang..jangan nanti anak kena penyakit itu ini baru kita nak menyesal..

sekian,

Post a comment

3 Comments

  1. hamzah@bagus la..
    jgn senyum sorang2 dah la..

    ReplyDelete
  2. kak diana... adik2 lelaki sy plak pelik... bg la mkn pe pun mcm tu gak kurusnya... mkn nasi pun jarang2... dieorg lg sk mkn roti dgn biskut je... sy pun x fhm...

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)