Thursday, 18 August 2011

panduan memilih kasut untuk anak.

Assalamualaikum....

Raye lagi berapa hari je lagi weh..korang dah beli ke kasut untuk anak2.aku kan,kalau pi beli kasut kat anak aku,memang le tak boleh kawal selera..aku nampak itu..aku nak itu..aku tengok ini ,aku nak ini..ish..ish..comel2 kan kasut dia orang.sebelum korang pi beli kasut anak kena la tau serba sikit tentang cara nak pilih kasut.takut nanti rosak lak kaki anak kita yang comel2 mcm kaki ibu dia kan..heheh..

yang pertama sekali..pesyen nye..kalu nak beli beli la yang tutup tulang mata kaki anak dan kasut tu hujung dia bentuk bundar.supaya jari kaki anak boleh gerak2.kalau korang beli yang hujung dia runcing,jari dia tak dapat gerak la.dia tersekat..kang dia mula la sakit kaki la,nak meragam segala kan..pastu tak nak pakai rugi je kan..pastu elak kan la kasut yang tumit nye tinggi.nak pakai yang tumit boleh tapi maksimum 1cm je.ikut dia memang dia nak,tapi kalau pakai setengah hari je kan rugi duit je.lagipun tak elok sebab nanti kaki anak akan kedepan.ganggu pertumbuhan jari2 comel nye itu..

yang kedua lak bahan2 kasut tu.maksud aku kasut tu di buat daripada ape.pilih la yang di buat daripada bahan yang lembu dan fleksibel.kalau terlalu lembut pun tak elok jugak.kalau boleh beli yang boleh lentur.bile dia jengket kasut tu ngikut le.kalu tak nanti sakit le kaki anak kita.sian dia.sekarang kan banyak kasut yang atas dia plastik kan..jangn le beli yang mcm tu.udara tak masuk ke dalam kasut dia,pastu mula la berpeluh..gatal..mcm2 la..budak2 kan,kulit sensetip!

yang ketiga lak..

ukuran dia..tidak terlalu sempit..dan tidak terlalau longgar.senang je,korang ukur dari tumit sampai ke jari yang paling panjang.pastu tambah satu ruas jari kita.penting ni sebab kaki budak2 cepat besar.sebab tu dalam setahun kena beli 3,4 pasang kasut kat dia orang..ade gak anak yang sebelah kaki nye besar.kalu ade mcm ni,beli je yang saiz kaki yang besar tu..

yang ke empat ..bahagian dalam kasut..semesti nye beli yang pengalas nye lembut dan selesa.ni untuk menyerap hentakan mase anak kita bejalan atau belari..sakit tau kalau pengalas dia keras..kita yang dewasa ni pun kalau kerap pakai yang pengalas nye keras boleh sakit buku lali.

last sekali pastikan kasut ni ringan dan tak terlalu berat..biar lah dia melangkah dengan nyaman dan begaya..

selamat membeli kasut..

15 comments:

  1. wahh
    info yg bagusss.
    t kawen leh amek info ni ;p
    (berangannnnn)
    SALAM RAMADHAN AL MUBARAKK :)

    ReplyDelete
  2. hehe..
    x pernah ada kasut raya sejak2 dah besar ni..
    pakai ja apa yg ada selagi x rosak..
    dah rosak bru beli len..
    hehe

    selamat menunaikan ibadahnya dgn sempurna..

    ReplyDelete
  3. Salam diana. Haha, gud info. :)

    Selamat menyambut bulan Ramadhan dan selamat menyempurnakan ibadah puasa. Pose jangan tak pose. Hehhe...

    ReplyDelete
  4. syaza@berangan pun jadi lah..
    selamat mencapai angan2..

    ReplyDelete
  5. de'din@ni info untuk beli kasut anak2..
    bukan kasut awak..
    hehe..

    ReplyDelete
  6. puan misi@bile nak beli kasut
    untuk anak nie..?
    hehe..
    terima kaseh..selamat berpuasa
    untuk puan misi jugak..:)

    ReplyDelete
  7. kasut ni kadang2 je pakai..kalau nak lebih jimat beli je sandle..hehe :) tapi kalau anak perempuan ni dia lain sikit..mesti nak kasut jugak..

    ReplyDelete
  8. Wowww!! tip yang saaaaangat berguna, bukan untuk budak2 je, tapi untuk kita gak :)

    ReplyDelete
  9. masalahnya payah benor nak bawak anak2 ni..penuh super market tu..zaman dulu2 mak saya bawak tali je..hehe

    ReplyDelete
  10. bagus ni..kasut anak belu beli lagi..tak beli kasut pun..sekadar sandal saja kot..

    ReplyDelete
  11. hoho nice tips nice tips..mmg comel kasut bebudak..wpn baby dlm prot lg geram je rs nk bli kasut baby..haha~ =P

    ReplyDelete
  12. yes setuju D .. tapi tulah mencari kasut utk anak2 ieda lah paling mencabar sbb saiz mereka berbeza2 saiz org dewasa huhuhu

    ReplyDelete
  13. seb bek saya xde anak lagi.. kalau x, pening kepala nak pikir.. hehehe... betol ke pening.. lantak la, serahkan pada orang pompuan jerk.. hahaha

    ReplyDelete
  14. beli selipar jer senang.. :)

    ReplyDelete
  15. belum lg cari...akan ku gunapakaiinfo ni dear...

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();