Skip to main content

Posts

Showing posts from August, 2010

bohong!

pernah berbohong tak? sungguh sempurna korang kalau tak pernah berbohong.aku pernah berbohong.. kenapa kita berbohong..? mesti la untuk mendapatkan sesuatu.. kasih sayang.. kepercayan.. kekayaan kepuasan.. tapi bile terlalu banyak pembohongan,sedikit demi sedikit ape yang kita ada akan hilang.. kita akan hidup dalam kepura puraan.. mungkin bahagia..tapi hanya sementara. hati tak kan tenang.setiap masa perlu berjaga2.. takut2 kalau ape yang selama ini di bohongi bakal ketahuan.. uh..malu la kalau itu terjadi..! makanya jangan sesekali berbohong..! serikkkkk!!!!

bas ting ting!

hahahaa..sebelum ape2 aku gelak dulu..sebeno nye nak cerita sesuatu tentang aku yang kawan2 tak tau.tapi keluarga aku semua tau. nak tau ape dia?yang sebetoi nye aku ni takut naik bas.kalau bas ekspres dan bas sekolah aku tak takut pun.yang aku takut naik bas ting ting.tau ke bas ting ting tu ape?bas yang henti2 tu aku panggil bas ting ting. dari kecik lagi aku tak suke naik bas sebab aku takut nak tekan loceng tu kat mana.aku tak reti nak agak2.kang kalau aku silap tekan,dia telajak jauh ke..sape nak jawab?kalau tekan kat tempat yang salah,cemana pulak..tak ke drebar bas tu marah.. ha..tu la sebab utama aku takut naik bas.kalau terpaksa jugak naik aku kena ade teman untuk tekan loceng tu.kalau sorang2 memang tak naik la.. pernah sekali mase tu aku kena hantar borang nikah kat manjung.oleh sebab aku takut naik bas,aku pakse suami aku ni,ponteng keje untuk hantar aku pi manjung.mula2 dia tak nak,tapi dah aku kate "tak nak sudah.tak payah hantar borang ni..tak payah kawen"..terpa…

kamus maisara!

Maisara ni umur dah 3 tahun lebih dah.tapi becakap tak jelas sebutan nye.
prektis becakap tak henti2 tapi bunyi pelat2 lagi.kalau balik kampung,dari umah sampai ke kampung dia becakap.sampai pening kepala aku.
Biasenye umur 3 tahun 5 bulan,memang becakap macam ni ke?
ramai yang cakap tak paham ape dia sebut.aku jugak yang kena alih bahase bagi orang paham.
kadang2 bunyi kelakar pun ade..
antara bahasa maisara:
totomen=ultraman
amek daba=ambil gambar
maitala=maisara
Dai=kedai
wi=beli
tup=sup
mam dap=jajan
kokta=komputer
peyda=spenda
bati=berhenti
ata talun=harta karun
ade banyak lagi..tapi nak tulis banyak2 sini baik aku buat kamus terus kan?
heheh..

Aku QC !

Malam ni bermula la operasi buat biskut raya..Wah!kena bawak keluar buku resepi turun temurun la ni..hehee.. Ingat tak mase kita kecik2 dulu,bile nak dekat raye je,mula lamak2 kita,akak2 kita bawak keluar buku resepi dia orang.. Buku tu sentiasa ade je kat dapur bersama2 dengan barang2 nak buat biskut.lepas tu penuh tin milo la,tin susu la..nak bubuh biskut yang dah siap tu. bukan macam sekarang..semua beli je balang2 plastik tu kan. Dulu acuan kuih semua yang besi tu.. Bukan nye yang plastik2 macam sekarang ni.. Acuan tu pun turun temurun punye tau. Ade bentuk bulan,bintang.. Macam2 bentuk la..Memang jaga baik2 acuan tu.sekarang ni acuan kuih siput tu pun yang plastik punye kan. Yang dulu punye buat dari kayu. Time nak membakar je biskut tu,aku stanby je kalau2 biskut tu hangus ke,keras ke..Stanby untuk makan.Aku ni kire nye macam QC la. hehe..Sebab tu kalau nak buat kuih,buat le malam2 lepas sembahyang teraweh ke..Bukan ape..Kang senang nak rase.Buat siang2,kalau satu umah puase nak cari sape …

HARI INI DALAM SEJARAH.

Betul2 dalam sejarah le hari ni..dengan muka tak malu nye aku mengambil award yang di berikan oleh cik tom..sebeno nye dulu ade gak blogger bagi award tapi rase macam tak layak nak ambik sebabnye baru sangat melibatkan diri.kawan pun tak de lagi..alih2 nak amek awards..ape kes???okeh..sebelum merepek lagi panjang,jawab dulu soalan cepugangsa nie:
^1)ape yang bermain di fikiran sekarang ni? kenapa la maisara tak tidu lagi?dah jam 3.20 pagi nie..
2)apekah nama samaran aku? diana/kaklang
3)berikan 3 orang yang anda sayang? emak,suami dan maisara
4)panggilan untuk si dia.. abangku sayang..hehhe..abang je la..
5)hadiah yang diimpikan dari orang yang istimewa.. keampunan..
6)blog mane yang anda suke visit? blog yang sentiase ade entry baru..hehe
7)tag kan 15 blogger. sarah najwan asmida echah hawa shera amyliana suzzsuzie
peminat katie holmes cik kipas amira mamajnj jaja'z miszterra misi azlina atsuko ichirou


aku tak suke la kat ko..

sekarang ni kat rumah aku banyak sangat semut.heran betul aku..
mana mari ntah..semalam petang aku buat la buah melaka. tengah potong2 gula kabung tu tetibe je aku perasan semut penuh dok bawah gula2 tu. padahal aku baru letak je gula yang baru potong tu kat dalam mangkuk.bile mase dia mai pun tak tau la.. lagi satu aku tak suke lalat..rimasnye..rumah aku ni memang jarang buka pintu.. aku tak nak lalat masuk..lipas pun aku tak suke..bau dia busuk.pastu perasan tak lipas ni bile dia terancam dia kan lari pada kita.kunun nye dia nk nyorok la..akai ada ka??
paling gerun sekali katak le..eeeiiii.. geli la.kalau kat kampung,bile malam2 mesti dia masuk bilik air.. mase tu aku memang tak masuk la bilik air tu.suami aku la yang kena buang katak tu kat luar.. mujur suami paham ketakutan ku ini.. paham keeee??dari mana dia masuk pun tak tau.. misteri betul...



**gambo2 semua dari google.



kalau jumpe mak mertua..

pening dah nak pikir. raya nanti nak balik kedah ni.tapi penat dah pikir. nak beli ape untuk mak mertua ni.. setakat tudung dan baju,dah banyak kali beli bagi.. handbeg?sudah.. barang kemas? pernah bagi..tapi sekali je.. hehhe.. tak kan nak bagi lagi kan? kang mak kate aku pun tak banyak barang kemas sibuk bg kat dia.. ade cadangan tak..? please..please.please.. kamu jangan nakal... eh!silap..ternyanyi lak.. tolong la..kawan2 bagi cadangn.. terima kasih..

kisah besahur dan telur masin..!

Pagi tadi besahur aku rebus telur masin.kebetulan pulak maisara bangun sahur sekali hari ni..kacau betul la dia.. lepas rebus telur tu aku angkat bubuh tunjuk kat dia..aku tanye la dia.."maisara tau tak ini ape"..dia kate "ni telur"..aku tanye lagi.."telur ape"..dia jawab.."saya tak tau la ibu.."..aku kate la.."ini la telur itik.." pastu aku nak ambik la pisau nak belah telur tu.sekali dia cakap.."tak payah potong la.itik tu nak tidur.matahari tak muncul lagi ni." aku cakap le kat dia .."dalam ni belum ade itik."sekali dia menangis tak bagi aku belah telur tu... siap cakap sambil menangis.."ibu..jangn la potong..maisara takut itik keluar.." ish..ish..geram betul aku..jenuh aku besahur sambil sorok2 telur masin tu.. sebab tu rimas kalau besahur dengan dia..ade je tak kena..

terima kasih lagi..!

Semalam aku try le nak print screen .tapi oleh sebab tak reti kan,aku cari jugak cara nak buat sampai ke you tube aku pegi..
tak berjaya jugak.
bile aku minta pendapat kawan 2blogger yang lain,akhir nya....
hahhahahhaha...

akhirnye aku berjaya jgak buat benda ni.
dengan ini boleh la aku berbangga sikit sebab dah pandai buat print screen.
hahah..jakun betul la..
terima kaseh ye pada kawan2 yang membantu
echah mahsuri-walaupun takde ape yang dia bantu.eheh!
amira
mamjnj
jaja'z
sarah najwan
hawa
amyliana
terima kaseh daun keladi
bile2 tolong la lagi..
hhehe..





TOLONGGGGGG!!!

ADE SAPE2 BOLEH TOLONG AJAR MACAM MANE NAK PRINT SCREEN?NAIK LEBAM DAH LAPTOP SAYE NI.. ASEK TEKAN2.. ADE YANG AJAR SAYE TEKAN fn+ins prt sc.. DAH BUAT PASTU TAK JADI APE PUN.. KALU BOLEH AJOR SAMPAI ABES..JANGAN SEKERAT2 YE.. MAKLUM LA..SAYE NI BUKAN PENAH MASUK UNIBERSITI(TAK DE KENA MENGENA PUN).. HEHEH..

malu ke tak sebeno nye ni??

kenape bile orang tanye,kamu sembahyang tak? kita akan kate "saye sembahyang la".. padahal tak sembahyang..sebab sembahyang tu wajib kan? jadi kalau cakap tak sembahyang,malu la muka kan?kan? tapi.. kenapa kita tak malu bile kita tak tutup aurat? padahal tutup aurat itu wajib..wajib tutup rambut kita yang terjulur ni.. korang tau kan,wajib tu ape? dah le tak pakai tudung,tambah lak dose tu dengan pakai rambut palsu.tak kan korang tak tau pakai rambut palsu tu haram.. tak tau??aha..klik sini.. wah..kemain lagi kan, posing2 depan camera tunjuk dia pakai rambut palsu. muka lawa dah..cume kita tak de rase malu je.. eh..sebenar nye korang ade rase malu ke tak ye?? *nak marah??marah le..siapa takut..

cerita lama diulang tayang..!!

video ni dah lama kan ade kat youtube.mesti semua orang dah tengok kan..saje aku amek letak kat sini sebab malam ni ade citer hang tuah kat prima.sambil tu boleh gak kita guling2 gelak bersama..tak nak gelak?suke hati korang la..ajak gelak pun nak jual mahal..

adik ku Ain...

Nak berkongsi dengan korang cerita tentang adik aku yang bongsu.nama nye ain.5 tahun lepas aku dah tak kerja,sebab nak kawen,jadi dalam proses bertunang,pas tu nak uruskan hal2 berkaitan hari pernikahan aku tu,aku duduk je la kat kampung. bile duduk kat klampung ni,aku pulak la yang ambik peranan menguruskan rumah.mase tu ain baru darjah 5. jam 1.30 dia balik dari sekolah terus buka baju,letak baju kotor tu dalam raga beso sebab tu yangaku selalu pesan.pagi2 esok nye sebelum basuh baju2 tu aku cek la balik dalam kocek2 semua baju tu.mana la tau kot2 ade duit ke kan.. satu hari tu aku cek2 dalam poket baju sekolah adik aku,aku nampak surat. wah!!adik aku ni dah ade boipren ke?siap bersurat bagai..kan. bile aku baca surat tu rupanye untuk kawan dia nama najihah.yang kelakar nye dalam surat tu cume cerita pasal kucing je... siap pesan kat najihah tu,kalau dia tak pi sekolah sebab demam tolong la bagi kucing makan.. oooo..makna nye dia ade bela kucing kat sekolah..lepas tu siap ade tulis macam n…

entry ini wajib dibace!

Nak raye dah ni..mesti sakan sana sini dok shopping kan?ha..ni ade sikit pesanan dan amaran.wajib baca tau..penting ni..demi masa depan kita jugak.. SILA AMBIL IKHTIBARATAS APA YANG BERLAKU Tajuk : Helah Menculik Kanak-Kanak Di Carrefour JB.Jika anda tiada anak kecil pun, tolong sebarkan maklumat ini kepada sesiapa sahaja.... Kita tidak tahu entah siapa yang dapat diselamatkan dengan menghantar e-mel ini. Tolong beri sedikit masa dan hantar kepada kawan yang ada anak-anak dan cucu-cucu... Terima Kasih. Kita mahu berkongsi apa yang berlaku hari ini semasa berbelanja di Carrefour JB. Seorang ibu sedang membongkok untuk membelek-belek daging, dan apabila berpusing mendapati anak perempuannya berusia4 tahuntelah hilang. Saya berdiri betul-betul bersebelahan dengan si ibu, sementara si ibu tadi terus memanggil-manggil anak perempuannya tapi hampa. Saya meminta seorang pekerja lelaki Carrefour untuk umumkan kehilangan tersebut melalui sistem pembesar suara. Beliau terus melakukannya apabila dimin…

suami kau,boyfriend aku.

Mesti ramai pompuan yang hadapi masalah dengan suami nye yang ade skandal di luar.mentang2 lelaki boleh kawen4,sukahati dia orang je kan?tapi kalau dia nak kawen dengan skandal dia tu,tak pe jugak..lain pulak dengan yang sekadar untuk suke2.. kesian pada si isteri..kesian jugak pada pompuan simpanan nye.yang heran nye pompuan tu bukan tak tau lelaki tu dah ade anak bini..tapi nak menempel jugak...alasan nye,"tak boleh tinggal,saye dah sayang sangat2 dengan dia"huhu.. yang si lelaki pulak pandai bermain kata2.beri harapan..macam mana pompuan tu tak sayang kalau duit gaji yang sepatut nye di beri kepada isteri,di laburkan pulak untuk pompuan simpanan nye.bertambah buat pompuan tu sayang dan tak mau tinggal bile si lelaki dah meneroka hutan simpan nye. tau tak ape alasan bile yang lelaki tu akan beri bile di tanye "kenape dah ade isteri tapi masih ade pompuan lain di luar.?"antara jawapan temberang dia orang ialah,isteri ade penyakit kronik..isteri tak boleh beranak,ist…

terima kasih!!

Tengok la hasil kerja keras aku ni..hehe.. walaupun baru 340 orang je tapi aku bangga giler weh!! haha..padahal blog aku ni bukan best pun..nak tau rahsia nye?? senang je..pakse je orang follow..ugut2 dia sikit.. cakap macam ni.."eh..aku dah follow ni.ko follow aku balik tau.kalau ko tak follow balik,tau la nasib ko".. ha..aku buat macam tu la.. tak percaye?ish..ish.. sebenar nye penting jugak tau follower kita ramai sebab bile kita update entry baru dia orang terpandang la jugak blog kita ni kan..pada yang kate tak penting tu,mungkin pandangn nye sedikit berbeza dengan aku... ape2 pun terima kaseh la untuk korang2 yang follow blog aku ni.korang memang ensem dan cantik2 belaka. aku start berblog2 ni sejak bulan 4..tapi mase tu 1 entry,1 bulan saje.hehhe masuk bulan 6 follower aku 4 orang je..start rajin ni mase awal bulan 7. tak pernah kan,aku citer ape2 pasal BE..bukan tak nak citer,tapi tunggu la boleh cashout nanti baru mau cerita.ade memng ade..tipu la kalau nuffnang tak bagi,kan? …

cak!!!

Anak ular:ibu..kita ni beracun tak?? ibu ular:tak..kenapa tanye?? anak ular:saye baru saje tergigit lidah saye! *pssst..aku haus sangat hari ni..kenape ye??

kena kejar dengan parang!

Semua orang mesti ade kawan baik kan?ke korang tak de kawan baik..sape2 pun boleh jadi kawan baik kita,,mak dan ayah pun boleh jadi kawan baik jugak.. aku ade kawan baik ke??kawan mase kecik2 ramai la.. nak citer kat korang la satu kenangan masa kecik bersama kawan2 aku.aku ade kawan nama ida dan azuwar.azuwar ni lelaki.tapi kami rapat dari kecik2 lagi sebab berjiran dan sekelas..ida pun sama jugak dia jiran aku.cuma dia tua setahun dari aku.memang rapat la kami bertiga ni. masa tu kalau tak salah aku umur aku baru 10 tahun rasa nye.waktu tu musim rambutan.. kami bertiga pun jalan2 cari pasal la kat kampung..tgh jalan2 tu tibe2 terpandang pokok rambutan kat umah satu orang ni..orang ni umah dia besor la jugak antara orang2 kat kampung tu. anak tuan umah tu pemain dram kumpulan wings..si black..tu pasal umah dia besor.umah artis..hehe.. umah besor,tingkap lak yang cermin gelap tu..kami pun tiba2 di rasuk setan.masing2 nampak rambutan tu macam melambai2 je kat kita orang.ape lagi pakai ambik …

ko buruk2 kan laki sendiri ye??

orang lelaki suke ingat yang kita pompuan2 ni suke bercakap.memang ade pompuan yang pendiam je.. tapi bile dia kat rumah tak pendiam pun sebeno nye.. kadang2 kita tak sedar ape yang keluar dari mulut kita bile berbual dengan kawan2 atau sesiapa saje.. bile dah jadi isteri kita kena lebih berhati2 dalam pertuturan kita. mungkin ade je di luar sana yang suka tengok rumah tangga kita berkocak. masa berbual dia akan tanye soalan2 yang bersifat peribadi. waktu tu la kita isteri2 kena berhati2. jangan pakai jawab saje. takut nanti yang keluar dari mulut kita adalah sesuatu yang boleh di jadikan point untuk memalukan kita. setiap manusia tak ade yang sempurna.macam tu jugak dengan suami kita.bila ade masalah bincang la dengan suami. jangan luahkan pada orang lain..belum tentu orang tu dapat membantu.. kalau tak tahan sangat nak cerita dan meluahkan perasaan,ape kata luahkan saje pada mak kita atau mak mertua.. lebih selamat kan?? seorang ibu lebih mengenali anak nye berbanding orang lain..

jawapan untuk anda!!

Ini entry sambungan untuk yang pagi tadi ye..banyak tul yang komen terkejut aku tak makan nasik setahun.tapi tu la kenyatan nye.benda ni kena nekad. sebenar nye aku ni gemuk dari sekolah menengah lagi.percaya tak aku kata orang gemuk sangat sensetip.macam aku la.dulu kalau ade sape2 ejek aku gemuk,abis la orang tu aku maki. yang buat aku kecewa sangat2 pasal yang dok ejek2 tu bukan orang lain pun,tapi sedara mara sendiri.sedih kan... bayangkan la bile tengok tv je ade la bunyi2 anjing nyalak kat belakang kate aku gemuk,halang dia orang tengok tv la..badan aku bau busuk sebab aku gemuk la..ish..kalau ingat memang geram je.padahal aku mandi gosok dengan berus dawai peeee.ok,yang tu aku tipu.aku mandi sabun tau.. mase aku start kerja kat jb dah kurus sikit..dok jauh dari mak kan..tu yang buat kurus tu..tapi kuruis sikit je la..balik kampung nak kawen..start badan naik balik..tu pun laki aku nak kawen jugak dengan aku..mula la sedara mara kate,nanti tak muat baju pengantin la,pelamin runtuh …

rebut peluang ini...!

Dah kenyang ke belum??aku makan banyak betul pagi ni.jangan terkejut ye sebab aku ni selera sentiasa terbuka selepas bangun tidur.kalau orang lain tak boleh nak makan bile bangun sahur,berbeza lak dengan aku..bangun tidur adelah waktu di mana perut aku akan berbunyi2 minta di isi.. bagi sesetengah isteri,ibu dan akak2 serta para gadis,bulan puasa ni la waktu terbaik kita untuk mengecik kan mana2 bahagian yang terbeso.. aku sendiri dulu pun gunakan bulan puasa untuk mengecik kan diri..hahaha.. aduhai..gemuk betul aku dulu..bile jalan dengan suami mesti rase macam rendah diri je.ye la..dia tinggi,badan nye tak kurus tak gemuk..aku lak macam bejalan sambil pakai tempayan kat badan. sebenar nye masa sahur ni la kita kena makan banyak..mase berbuka kang jangan pulun habis habisan..simpan sikit lapar tu untuk sahur..jadi tak le sahur nanti korang tak de selera,,kan? tu la petua nenek kebayan yang aku amalkan sejak setahun lalu..kalau pun korang berpuasa dari pagi sampai ke malam,tapi time berbu…

jangan susahkan mereka!

Biasa nye kan kita ambik gambo mak ke,kakak ke dengn tujuan untuk kita kenang..betul tak?tak pun untuk suke suki.pastu bile kita tangok gambo tu macam layak di simpan,kita akn masuk kan gambo tu kat dalam facebook la...letak dalamblog kita la..boh dalam handphone..merata2 la gambo tu kita letak..kan? tapi pernah tak kita kesah,bile kita ambik gambo akak kita,gambo mak,gambo sedara2 pompuan kita dalam keadaan mereka tak menutup aurat?pastu kita letak pulak gambo dia orang kat dalam facebook blog dan sebagai nye. sedangkan sedara2 kita ,mak kita tu..bila keluar rumah je dia orang pakai tudung,pakai baju kurung..tapi kita pulak tak sensetip tentang benda tu.pikir..pikir..pikir..! agak2 dia orang suke tak kita letak gambo dia orang dalam keadaan tak menutup aurat macam tu?mesti tak kan?kesian kat mak kita,dia nak keluar je dia pakai tudung,baju kurung..tapi kita pulak sebarkan gamba dia dalam keadaan tak menutup benda yang dia akan tutup bile berdepan dengan orang ramai.. kalau korang nak let…

ape yang pelik di malaysia?

Tak lama je lagi kita kan menyambut hari ulang tahun kemerdekaan yang ke53.semua rakyat malaysia mesti bangga kan lahir kat malaysia ni.cube la korang pikir,berapa banyak orang negara luar yang mencemburui negara kita ni. negara yang aman(kunun).. rakyat nye yang ensem2 dan lawa(hangittt) jarang ade bencana alam.. memang best la duduk kat malaysia ni.ade yang sampai berenang 3 hari 4 malam semata2 nak duduk kat malaysia ni.hebat kan negara kita? tapi tahukah korang dan dia orang bahawa ade perkara2 pelik yang sedang berlaku di malaysia? 1)pemain bola sepak liga kebangsaan boleh dapat hingga 7kke 8k sebulan tapi main macam budak sekolah sedangkan graduan universiti yang tunggang tebalik selama 18 tahun kat sekolah sampai kat pusat pengajian tinggi hanye dapat gaji permulaan RM1,250 sebulan. 2)pemandu tidak sanggup bagi peluang pemandu lain memotong tapi sanggup pulak bertekak sampai sejam dan siap ajak lagi pemandu lain bergaduh di tepi jalan.. 3)pelanggan di tengkin semasa berurusan dengan ja…

tak boleh pikiaq!

Hari ni aku tak boleh nak berpikir. tak tau nak tulis pasal ape.pasal jiran kang jadi ngumpat pulak.. pasal anak,nanti korang lak yang boring.. pasal aku??? lagi la boring.. pasal suami??tak boleh!dia tak suke.. korang suke citer yang macam mana? citer hantu? dah banyak sangat citer hantu.. rekaan semata lak tu.. tengok le jap2 lagi..ade citer best aku update ye.. betul2 tak boleh pikir benda lain ni.. aku dok pikir nak shoping je ni.. benda lain tak boleh pikir dah.. hhaha.. eh!sekarang ade expo kat seberang jaya tau.. tapi tak pi lagi..malas le..lepas bukak posa ja malas nak pi mana dah..lagipun maisara bukan boleh dok lama2 dalam kereta.. nanti dia selsema..

sikit2 artis..

Buat le ape majlis pun.. musabaqah .. majlis hari kemerdekaan.. majlis itu.. majlis ini.. semua pakat dok panggil artis.. kalau tak panggil..tak meriah.. memang sah le orang malaysia ni suka kan hiburan.. tambah2 orang melayu.. yang rata2 nye beragama islam..negara malaysia ni kan negara islam..tapi hiburan tetap no satu.. nak bagi anak yatim makan pun sekurang2 nye kena jemput 4,5 orang artis.. baru selera sikit nak makn.. majlis nak bagi kunci umah pun kena ade sorang dua artis... majlis pecah tanah pun nak jemput artis..boleh kate semua benda nak di selitkan sedikit hiburan.. artis yang dah tua2 pun tak pe..yang penting artis..

menjadi!!

semalam aku beli baju raye.. dapat jugak akhir nye.berbekal kan entry membodek aku tu aku berjaya jugak akhir nye.. tapi laki aku kate memang nak beli pun cume dia lebih suke beli baju raye ujung2 posa nanti..
biase la..laki aku kan orang mesia. ingat nak tunjuk le kat korang baju raye aku tu.. tapi laki aku kate tak payah le.. kalau harge 2,3 ratus boleh la tunjuk.. setakat baju raye 89 hengget je pun nak tunjuk kat orang. kang orang nyampah lak.. tapi aku memang suke buat orang menyampah pun.. pastu laki aku kate tak payah le tunjuk gambo baju.. tunjuk kaler kain dah le.. ape yang dia risau sangat entah. aku kan isteri yang taat pada suami.. so tak jadi la nak tunjuk..tunjuk corak2 kain je la. hahah.. untuk pengetahuan korang aku memang tak suke tempah baju. biase nye beli yang dah siap je. sebab aku tak sukakan kejutan.. kang ade je yang aku tak puas hati biler tempah2 ni kan.. tak tau apesal aku memng suke ungu.. tapi nanti balik kedah nak beli kaler hijau. sesuai le dengan kulit muka aku yang berkilat…

terkial kial aku nak baca.

"Kaka diana pe kaba?" masa mula2 aku dapt sms gini terkejut gak aku..bile masa lak aku tukar nama jadi kaka. memang le dulu aku minat kaka pemain bolasepak brazil tu.. tapi tu dulu.sekarang aku minat tores! ooooo...panjang "o" aku.. rupe2 nye kaka tu maknanye kakak.kalau ko malas sangat nak taip uruk "k" ujung nye tu tak payah le panggil aku kaka..ko panggil kak je.. hallamakk susah betol la..! lagi satu aku hangen betol kalau dapat sms pelat macam terencat akal. "mak tite pecan,jangan tak poce.ti tuhan mawah.." hekelllehhh....pelat ke gedik?? tak tau lah ajaran mane ko pakai.aku yang tarap ibu2 ni dia nak hantar sms bahase pelat. ade lagi satu yang antar sms gini "sy rs ptt kt tmn mrk smpi k kg.bhye drv kte mlm2 n." ko bagi ku pening la bace sms gini.sebab tu aku suke orang call dari sms aku. bile dapat sms2 yang nyusahkan aku mula la mulut dan hati ingin memaki..wah!!mcm puisi. aku nak pesan le kat sape2 yang membuat silap dalam bersms tu sile p…

sikit2 remaja..!

ZAMAN SEKARANG NI SIKIT2 REMAJA YANG DIPERSALAH KAN..BUANG BAYI..REMAJA.. PUBLIC PHONE PECAH..REMAJA.. SUNGAI TERCEMAR..REMAJA.. KESIAN BETUL REMAJA2 SEKARANG NI KAN? SEBENARNYE KITA TERLUPA REMAJA TU BUAT SESUATU YANG SALAH KERANA TUNJUK AJAR KITA YANG TUA2 NIE.EH!SILAP..BUKAN KITA, KORANG YANG TUA2 TU.. BILE YANG TUA TUNJUK CONTOH TAK BAIK MANA MUNGKIN LAH YANG MUDA2 NI TAK IKUT.. TAPI KAN SEBENAR NYE ORANG TUA PUN ADE YANG TAK BAIK JUGAK.. ADE YANG KAKI JUDI.. ROGOL ANAK CUCU.. KAKI MABUK.. MALAS KERJA.. BANYAK LAGI LA.. TAK SEMESTI NYA BILE TUA JE,KORANG BETUL..

semakin ramai lelaki tak gagah!

Ish..ish..memalukan betul...! cemana nak jadi pemimpin ni kalau puase pun malas. tu la orang lelaki..bukan semua ye..sesetengah je.. lebih memalukan bile dah ade anak bini..tapi tak puasa.
kalau orang pompuan tak puasa,tak pernah lak aku tengok dia orang pi beli nasik kat warung. kenape ya?ade yang kat rumah,depan anak bini dia puase tapi kat luar tuhan je yang tau. beli nasik,sorok2 makan kat stor di tempat kerja. ni bukan kisah rekaan ye.. aku tengok dengan mata kepala lutut aku sendiri.. siap sembunyi belakang kotak lagi tu.. biler pi beli makan kat warung tu tau pulak tutup muka dengan topi keledar.tau malu..kat tuhan tak malu ka awang oi.. bile di tanye nape tak puasa..jawapan nye.. penat,kerja berat..gastrik.. wah!penat? ko betul2 tak gagah la.. kerja berat?ko keja pikul besi ke? alasan gastrik tu lagi la tak boleh di guna pakai..
bagi alasan gastrik.. tapi beli nasik lauk sambal tempe.. sambal belacan.. pastu kuah asam pedas!

polis dan suami aku..

Sejak aku berumah tangga ni aku tak pernah naik kereta dan orang lain pandu.mesti laki aku jugak yang pandu.sebab aku yakin betul dengan cara pemanduan suami aku.kalau naik kereta orang lain pun,tetap suami aku yang pandu. sebenar nye suami aku ni memang boleh tabik la bab2 memandu kereta ni.tak pernah melanggar peraturan.dia pakai kereta sejak umur 22.sekarang dah umur 30 tapi sekali pun tak pernah kena saman dan tak pernah kena tahan polis. mase aku bujang dulu,sebelum kenal suami,aku selalu keluar dengan ex-boipren.bile ade je sekatan jalan raya mesti polis tahan suruh ke tepi.heran betul aku.. tapi sejak kawen ni sekali pun tak pernah jadi gitu.bertuah betul dapat kawen dengan suami aku ni... bile pi kerja suami aku tak bawak kereta.dia bawak motor je.ade 1 hari tu dia terlupa nak perbaharui lesen motor dia.dia pi je kerja sekali ade polis kat depan buat sekatan.dia pulak tak ingat motor dia lesen dah tamat tempoh,dia jalan je..polis pun buat tak nampak je dia lalu.. dah lepas baru di…

angkara strawberi..!

Salim dan chot budak kampung. suatu hari mereka menaiki kereta api untuk menyertai rombongan sekolah ke kuala lumpur.seronok sungguh salim dan chot sebab itulah pertama kali dalam sejarah hidup mereka dapat naik kereta api. sewaktu kereta api berhenti di sebuah stesen salim dan chot turun untuk membeli air dan makanan ringan.tiba2 mereka ternampak seorang nyonya menjual buah serawberi. "jom kita beli.kat kampung kita mana ade strawberi"..kata chot mereka pun berkongsi duit dan membeli 10 biji strawberi setengah jam kemudian kereta api pun bergerak semula menuju ke kuala lumpur.tetapi sebaik chot menggigit buah strawberi itu ,kereta api memasuki terowong yang panjang.gelap gelita.chot terus menjerit .. chot:salim..salim..!kau dah makan strawberi tu? salim:belum lagi.. chot:elok lah..jangan di makan.baru aja aku gigit,terus mata aku jadi buta

aku bukan benci lelaki..!

Bile kita mencari pasangan kita kena memilih.sape kate orang pompuan tak boleh memilih dalam mencari pasangan?zaman sekarang silap pilih laki abis la mase depan kita.tengok la kat mana2 negara pun,orang lelaki paling ramai dok dalam penjara..
kalau di buat bancian mesti semua pompuan akan kata dia pernah di lukai oleh seorang lelaki..
ade jugak lelaki yang akan kate .."eleh..pompuan sekarang pun bukan baik sangat.."..tapi tau tak
orang pompuan jadi jahat sebab lelaki?
contoh nye macam buang bayi kan..nape dia buang bayi tu?kalau lelaki tu bertanggungjawab dan nak kawen dengan dia agak2 nak ke dia buang anak dia..?
ibu2 tunggal yang jadi GRO tu,nape dia kerja gitu?
kalau bekas suami dia bagi nafkah anak tiap2 bulan,nak ke dia kerja untuk dapat duit segera macam tu? ??
mesti ade yang tak setuju dengan aku ni..
biar la...!!

nak orang nasihat.tapi....!

Geram je rase bile pendapat kita tak di layan kan. bile ade masalah pandai cari kita. dah kita bagi nasihat yang betul,tak nak ikut. nak ikut jugak kata hati sendiri. lain kali jangan mintak pendapat orang. Tapi yang pelik nye selalu buat ayat bongok.."korang kalau aku buat silap,tegur2 la aku".. cis!bile dah tegur buat lagi kesilapan serupa.. konon2 nye dia nak kawan2 anggap dia tu mementingkan persahabatan la.. padahal sikit hari lagi ko jatuh longkang pun orng keliling buat tak tau je.. lebih kejam bile orang gelak kan ko kuat2.. ingat la sikit,orang tegur salah ko pasal orang tak nak ko tu sesat 1 hari nanti..

INI BUKAN KOMIK ATAU MAJALAH HIBURAN!

Tak salah kita ajar nak kita membaca Al-quran.tapi Al-quran bukan lah semata2 untuk di baca.Ianya juga untuk di hormati di hayati dah bukan boleh di letak kan di sebarang tempat.apetah lagi dia atas lantai.ape guna nye kalau anak kita cume tahu membaca al-quran tapi tidak tahu menghormati dan menghargai Al-quran.

AKU SANGAT PANDAI MENGHENDEL ANAK AKU!

PENAT GILER JARI AKU BERJALAN MENCARI IKLAN BLOG KORANG. MAU TERCABUT JARI..TAPI MINTAK MAAP LE PADA YANG AKU TAK KLIK APE2..SEBAB TENET UMAH AKU NI SLOW GILER.. BEST PULAK AKU TENGOK DRAMA LAGENDA BUDAK SETAN KAT PRIMA TU YE?SEBAB NYE AKU NI DAH LAME TAK TENGOK TV.MALAS NAK BEGADUH DENGAN MAISARA.DIA NAK TENGOK HANDY MANNY LA..POCOYO LA,PORORO LA..ISH..NAK TENGOK BERITA KE APE MEMANG TAK DAPAT LA.BACE JE LA SURAT KABO HARI2. HARI NI PUN AKU DAPAT TENGOK TV SEBAB AKU ALIH CENEL YANG AKU TAK LANGGAN TU...JADI TAK DE LA SIARAN NYE..PASTU AKU KELENTONG DIA CAKAP ANGIN KUAT KAT LUAR.. MUJUR DIA KECIK LAGI KAN.AKU CAKAP CENEL DIA JE YANG TAKDE SIARAN.CENEL AKU DAN AYAH NYE ADE LA..HEHHE..

NAK RAYA DAH NI..!

Dalam 3 minggu lagi kita nak raye kan?korang dah buat baju raye ke?dah siap?dah ambik?dah beli? aku jalan2 kat banyak2 blog tadi banyak yang citer tentang tempah kuih raye je..baju raye tak dak sape nak citer.tambah2 kalau blog orang lelaki..lagi la tak de bau2 raye.. yang banyak aku tengok blog orang lelaki ni mesti ngeluh penat puase..ha..nak marah aku la tu.. baru cakap sikit dah nak marah..mujur tak bedepan,kalu idak mesti kena asid dah aku ni..

kotor la abang..jangan makan lah!!

Mase balik kampung hari tu ade la seseorang yang aku dan suami kenal telah membekal kan kami kuih2 untuk buka posa kalau2 tak sempat sampai ke kampung sebelum berbuka.mase dia bagi tu aku pun tak belek2 pun kuih ape.dia bagi je terus aku letak kat dalam kereta.
sampai je kat beruas dah tibe berbuka.tapi tak le sampai umah mak lagi.jadi laki aku pun nak singgah la beli kuih.tapi semua dah habis.teringat lak kuih yang orang tadi bagi.aku pun suruh la laki aku makan kuih yang orang tadi bagi.
laki aku pun keluar le pi beli air kotak je.berbuka dalam kereta je.aku pun buka le bekas kuih tu..mak aih..tak sanggup aku nak bagi laki aku makan bile aku tengok bekas tu..
berdaki keliling bekas kuih tu..kaler hitam lak tu..korang tengok la sendiri.mujur la suami aku beli air berserta dengan roti.so dia makan roti yang dia beli tu je..
kalau nak bagi kat orang tengok2 la same bekas tu bersih ke tak.main bubuh je..menjejaskan imej sendiri je.
lagi satu kan,mak aku kate kalau kita nak bagi makan kat ora…

sedap nye!

SEMALAM AKU MASAK BUBUR PULUT HITAM.. TAPI MAKAN SEMALAM TAK HABIS..JADI AKU SIMPAN LE DALAM PETI ES.TADI RASE TERINGIN LAK NAK MAKAN.TAPI MALAS AKU NAK PANASKAN,MAKAN JE SEJUK2 TU.. YA ALLAH...RASE NYE LEBIH SEDAP BILE DIA SEJUK2 RUPENYE..HAHA..HANGIN JE KAN BACE ENTRY AKU KALI NI.. NTAH APE2 NTAH...

pengalaman Malek di tangkap khalwat!!

TOK!!TOK!!TOK!! TOK!!TOK!!TOK!! tiba2 pintu rumah di ketuk dengan kuat ketika tangan Malek baru hendak merayap ke tubuh Linda.Malek kelam kabut.Linda yang tadi berbaring di ribaan nya,bingkas bangun membetul kan pakaian.Malek terus memperlahan kan suara TV untuk memastikan apa yang didengari nya tadi bukan la khayalan atau mimpi. ASSALAMUALAIKUM!! ASSALAMUALAIKUM!!!kedengaran pula suara orang memberi salam dari luar.Malek panik.kalau hendak dikatakan kawan serumah nya balik,mustahil kerana setahu Malek mereka semua ada kunci sendiri.masuk saja.tidak perlu beri salam. Malek mula tidak tentu arah.muka linda berpeluh dan pucat lesi.. "waalaikumsalam..siapa tu?''jawab malek memberanikan diri. ini JAIS..boleh tolong buka pintu tak?"jawab suara dari luar.. "JAIS???"apabila terdengar saja jawapan itu seluruh anggota badan Malek menjadi lemah longlai. terus malek terbayangkan wajah ibu bapa dan adik beradik nya di kampung.dia juga terbayangkan wajah guru2 agama nya,solat ny…

seronok tengok anak membesar sihat dan kuat!

ni mase baru lahir..
yang ni mase umur 4 bulan.

yang ni mase umur 9 bulan

ni umur setahun

yang ni umur 2 tahun..


ni mese umur 2 tahun lebih.


ni dah 3 tahun,,.

ni pun mase umur 3 tahun..bulan 4 yang lalu
ni bulan 6 yang lepas


ni bulan lepas punye...










sedih memang sedih!!

Aku baru abis berjalan2 di blog kawan2.ramai ye yang buat entry pasal buang bayi.sedih kan?kenape la manusia semakin kejam.darah daging sendiri tu.anak yang di kandung 9 bulan..tak kan tak rase ape2 mase buang tu?
tak pikir panjang bile bertindak.tanggung la rase bersalah tu sampai akhir hayat ..
baby tu lahir sempurna je..
cantik je dia keluar.tapi kat tempat sampah di letak nye dia.mase dia lahir tu tak tengok ke wajah dia?
tengok gambo kat bawah ni.anak dia tak cukup bulan,tapi dia sayang sangat2 kat anak dia.tapi kat malaysia ni,anak yang lahir nye sihat,comel,di buang merata2.macam buang tisu je.
nak tengok gambo yang sepenuh nye pi kat sini.tapi hati2..jangn terkucil sudah

gaji nak,kerja malas!

Geram kan bile ade rakan sekerja yang tau nak gaji je.tapi datang kerja malas.seminggu 2,3 kali mc.kalau tak nyusahkan orang tak pe jugak..ni sah2 le kerja dia orang lain yang terpaksa buat.kalau dia betul2 ade penyakit kronik boleh la di fahami dan di maafi.ni sihat walafiat..badan bulat je..tapi kerja malas.ape kena ntah..susah nak bangun pagi agaknye.. ade setengah tu dah ade anak bini pun.masih malas kerja.sudah nye cukup bulan gaji ciput je.sekali lagi nyusahkan orang..asek pinjam duit kat kawan2..nak bayar liat pulak.cemana nak bayar kalau duit gaji asek kena potong je.alasan nak beli susu anak la..anak demam la.. susah yang cari sendiri..tak patut kita tolong. bile dapat surat amaran baru nak rajin.tu pun tak lama.2,3 bulan buat lagi.kalau dapat bos yang mudah kesian kat pekerja nya dia nak lagi kekal kan kita kat tempat kerja tu.dapat yang tegas nak mampos,habis la.. kesian kat orang sekeliling dia..kawan2,anak2,bini dia.. mak ayah dia..ish..ish..baik mati je dari hidup nyusah kan …