Skip to main content

MASIH INGATKAH LAGI??

Asslamualaikum...


Ingat tak dulu mase kita sekolah,kita tak berani nak kapel2 kan?ni untuk akak2 dan abang2 yang lahir tahun 80'an ke bawah ye..mcm aku la..kalau dulu dak2 pompuan tak berani nak cerita pasal minat lelaki tu,minat lelaki ni..kalau nak citer dengan member2 pun kena pandang kiri kanan.takut weh..kang mak ayah dengar baru tau langit tinggi rendah.silap2 mak ayah suruh benti sekolah menikah je.dah gatal sangat kan..?




tapi sekarang dah lain la.mak ayah dah terbuka tentang benda2 mcm ni.spoting giler la mak ayah sekarang.siap letak gambo kekasih atas kabinet tv lagi.bile mak ayah tanye,"gambo sape tu awang?'' dengan muke tak tau malu nye awang pun jawab.."gambo buah hati la mak" mak dia lak sengeh je.




bile raye lak siap pi beraye lagi umah kekasih.biase nye raya kedua la.bagi tau mak dulu.."mak satgi cek nak pi umah abg awang tu ya,nak pi kenal2 mak ayah dia.dah lama depa ajak cek pi umah"..pegh..berani kan??mak ayah dia siap pi antar kat stesen bas lagi..ha..spoting la..best kan??

tapi kalau zaman aku dulu..nak keluar dgn lelaki je jenuh nipu..bagitau nak pi umah esah kunun..padahal tunggu abe ali kat simpang..abe ali janji nok bawok mek gi mandi kat pcb..hehe..




sekarang ade gak yang bf datang amek kat umah.padahal sekolah lagi tu.ayah dia cuma pesan "jgn balik lambat sangat na"(sambey senyum)..kalau dulu lelaki datang umah ajak anak dara keluar,memang siap le ko kena sekolah sampai malam.tanye dah ade duit simpan ke belum,bila nak mai antaq cincin..tak haru ke weh.bile bf ko balik je,ko lak kena piat2 dgn mak ayah ko.esok tak yah pi sekolah.dok umah masak,uruskan umah.ko nak sangt kan belaki..ha..gerun je bile ingat..!!




aku lak rase nye belum bersedia nak bersikap terbuka mcm mak bapak sekarang..tak kisah korang nak lebal kan aku ni ape.sebab aku sayang sangt anak aku..




pada adik2..jaga diri baik2 ye..!!

sekian...

Comments

  1. salam...ooo dengar nama dari sape ek..

    skrg ni zaman dah berubah..tapi kita kena juga berhati-hati dengan anak-anak skrg ni..mereka lagi panjang akal dari kita disebabkan dek pengaruh kawan, teknologi dan juga alam sekeliling..cepat sgt terpengaruh

    ReplyDelete
  2. dari bro eyriqazz la kak ina..
    dia kan selalu puji2 kak ina..
    hhehe..



    betul kak ina..
    zaman dah berubah
    cara mendidik pun berubah jugak..

    ReplyDelete
  3. Salam Diana, setuju dengan kenyataan Diana tu...memang berbeza dari era ke era...sekarang, menjadi ibu bapa kenala bersiap dari segalam mental dan fizikal menghadapi dunia yang ntah sampai bila cabarannya

    ReplyDelete
  4. mmg pn kak..
    bdk2 skrg advanced gilerr....
    dpn cikgu ni pn buleh citer..adoii..

    ReplyDelete
  5. anna##mak ayah sekarang takut betul
    anak dia orang merajuk kan..
    bahaya tu..

    ReplyDelete
  6. soffy##betul tu..
    tu blm dgr lagi panggilan2 manje dia orang..
    yang panggil hubby pun ade...

    ReplyDelete
  7. erk.terasa plak.tp mak bapak sy xspoting..hahaha.oke la

    ReplyDelete
  8. tu la mak bapak skang sporting sgt,senang2 bwk balik kapelkt rumah.pastu bln depan tukar lg..kadang2 sporting tak bertempat pun ada..

    ReplyDelete
  9. kakD pun rasanya belum bersedia nk berspoting bagai....

    mak n ayah kakD dulu garang...takut sungguh...tambah2 bab2 laki ni...lg la...

    ReplyDelete
  10. betul la kak! saya yang risau tengok kawan2 selamba keluar masuk dengan pakwe. -__-!

    ReplyDelete
  11. emm mak ayah masih bersikap mcm dulu ,selagi tak ade ikatan xleh suka2 dtg amek.. syukur

    ReplyDelete
  12. selagi boleh bertahan ...ok la tu ...cuma takut bila sampai masanya jer...keh3

    ReplyDelete
  13. Btul tu kak. Maybe sbb sikap terlalu terbuka mcm nilah yg buat budak2 skarang makin berani melampaui batas.

    ReplyDelete
  14. kadang mak selalu tanya macam mana keadaan kekasih skang. he he he tapi pasal datang beraya dan jemput rumah tu masih x buat la.. tunggu kawen la baru datang raya rumah. haha

    ReplyDelete
  15. zaman cintan cintun tak kira masa sekolah, dah abis sekolah, dah kerja.. tak pernah bawak balik boipren walau mak ayah dikatakan sporting. hari raya pun tak bg dtg rumah apa lg hari2 biasa. Seorang je boipren yg pernah dtg rumah iatu en hubby.. 1st dtg masa bercuti raya cina tahun 2010. 2nd time dtg masa dkt2 nak menikah sbb nak settle borang nikah. Yelah.. en hubby kan org jauh.. tu pn 1st time dtg sy suruh bermalam umah makcik. Perangai sy memang mcm tu walau mak ayah sporting pun. saya segan skit.. Takat kawan2 lelaki dtg rumah tu ada la. Tu pun memang title kawan bkn kawan utk kawen.. kekekeke

    ReplyDelete
  16. xda plak pengalaman bercinta macam ni..maklumlah dah tua

    ReplyDelete
  17. ye kak .. sy jaga diri baik2 ni hehe :)

    ibu sy pn penah cerita bnde ni kt sy :)

    ReplyDelete
  18. Zaman dah berubah...dan kita kena didik anak kita mengikut zaman mereka... tapi kalau kita dilahirkan sebagai orang ISLAM jadikan ajaran dari junjungan RasulAllah kita sebagai pedoman, didik anak kita ajaran agama sedari mereka kecil jauhkan apa sahaja yang dilarang InsyaAllah.... kalau kita terlalu mengikut zaman moden sekrang bermakna memang akan menjadi kacau bilau....

    ReplyDelete
  19. mmg susah nak tangani anak zaman skrg. Dikongkong..kang lari. Diberi bebas..jd melampau. Nak bersederhana..kena ada skill. Tu yg susah..

    ReplyDelete
  20. sangat betul entry ini... andai kata saya dah kahwin dan ada anak.. jgn harap nak open bagai.. makan tali pinggang jawabnyer...

    ReplyDelete
  21. mak ayah saya mmg garang bab itu..saya mmg takut dan xpenah sebut ttg lelaki kat umah..

    sampailah nk kawin..seminggu nk tunang baru bgtau..heheh..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …