Skip to main content

Asal nama NABI NUH..

Assalamualaikum...

Mungkin korang dah tau citer ni.saje aku nak bagitau lagi..hehe.korang tau tak nape Nabi Nuh tu di panggil Nuh.nama asal Nabi Nuh a.s bukanye Nuh tapi suatu nama lain yang tak banyak di ketahui.walaupun allh s.w.t sebut nama nuh dalam al-quran.

dalam bahasa arab makna nuh ialah raungan atau tangisan yang berterusan.mengapa Nabi Allah itu di panggil Nuh?ada kisah yang menarik dan menjadi contoh yang amat berguna untuk umat manusia sebeno nye..

mula nye macam ni..pada satu hari ade la sekor anjing lalu depan Nabi Nuh.rupa anjing tu sangat ganjil.muka nye tak macam anjing2 yang biase kita tgk ni.dia ade mata 4,dan itu lah yang buat Nabi Nuh dan orang2 sekeliling tertarik dengan anjing tu..dia pun suruh la anjing tu berhenti kat depan dia.dengan agak kehairannan,dia pun tanye la anjing tu..

"wahai anjing,aku lihat muka kau ni begitu hodoh.mata engkau empat.tak macam anjing-anjing yang lain.kenape jadi begini?"
anjing itu pun jawab le..

"kau tanya lah siapa yang menjadikan aku.kau fikir aku nak muka aku hodoh begini?tanya lah Tuhan yang menjadikan aku dan juga yang menjadikan Engkau!"

dengar je anjing tu jawab gitu,Nabi Nuh pun berase berdosa dan meraung2 tak henti2 beberapa lama.terase kesalahan nye mengkritik ciptaan tuhan.sambil meraung dia memohon keampuanan.sejak itu nama nye pun di panggil Nuh dan kekal lah nama tu di dalam al-quran.dosa nye pun diampun kan tuhan..

sebab tu la korang jgn le cakap orang tu ,tak cantik,orang ni hodoh..tak baik tau..!!


sekian,...

Comments

  1. hohh , aku terasa berdosa ! :(


    klik klik klik !
    coyotitoAIMD
    CAsmartworks

    ReplyDelete
  2. cerita dari mana ni? Hati2 dalam menyebarkan cerita palsu berkenaan dengan agama.

    ReplyDelete
  3. Dr. Ben
    @
    citer ni budak sekolah rendah pun tahu...
    tak kan lah nak dipalsukan..
    alahai...
    banyak kan membaca ye..

    ReplyDelete
  4. ooo.. dalam makna ni.. so jgan cakap aku hodoh k.. haha

    ReplyDelete
  5. diana,

    Dari kitab mana datangnya cerita ini? Please check.

    ReplyDelete
  6. Dr. Ben
    @
    tak tau la dari kitab mana tapi dengar ni dari ustaz yang cakap kat dalam mutiara fm(radio pulau pinang) semalam..

    ReplyDelete
  7. Dr. Ben
    @
    kalau nak kan kepastian boleh rujuk dari buku siri pengajaran ummah:CERITA DAN DOA DARI HADITH DAN AL-QURAN.buku ni ditulis oleh wan jamal.dengan kerjasama pelajar ikatan studi islam ukm.

    ReplyDelete
  8. terasa benar diri ini :) nice!

    ReplyDelete
  9. errr..kb kdg2 ada jugak terkutuk2 bila nmpk org xcntik or hensem...emmm.. :(

    ReplyDelete
  10. Hati2 hadith palsu dan kisah palsu dalam agama.

    http://www.youtube.com/watch?v=qJc-Z1M6b1E

    http://www.youtube.com/watch?v=ceOhjwRq--k

    http://www.youtube.com/watch?v=b3HWH0R1jDk

    eid mubarak sis!

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …