Friday, 26 August 2011

Asal nama NABI NUH..

Assalamualaikum...

Mungkin korang dah tau citer ni.saje aku nak bagitau lagi..hehe.korang tau tak nape Nabi Nuh tu di panggil Nuh.nama asal Nabi Nuh a.s bukanye Nuh tapi suatu nama lain yang tak banyak di ketahui.walaupun allh s.w.t sebut nama nuh dalam al-quran.

dalam bahasa arab makna nuh ialah raungan atau tangisan yang berterusan.mengapa Nabi Allah itu di panggil Nuh?ada kisah yang menarik dan menjadi contoh yang amat berguna untuk umat manusia sebeno nye..

mula nye macam ni..pada satu hari ade la sekor anjing lalu depan Nabi Nuh.rupa anjing tu sangat ganjil.muka nye tak macam anjing2 yang biase kita tgk ni.dia ade mata 4,dan itu lah yang buat Nabi Nuh dan orang2 sekeliling tertarik dengan anjing tu..dia pun suruh la anjing tu berhenti kat depan dia.dengan agak kehairannan,dia pun tanye la anjing tu..

"wahai anjing,aku lihat muka kau ni begitu hodoh.mata engkau empat.tak macam anjing-anjing yang lain.kenape jadi begini?"
anjing itu pun jawab le..

"kau tanya lah siapa yang menjadikan aku.kau fikir aku nak muka aku hodoh begini?tanya lah Tuhan yang menjadikan aku dan juga yang menjadikan Engkau!"

dengar je anjing tu jawab gitu,Nabi Nuh pun berase berdosa dan meraung2 tak henti2 beberapa lama.terase kesalahan nye mengkritik ciptaan tuhan.sambil meraung dia memohon keampuanan.sejak itu nama nye pun di panggil Nuh dan kekal lah nama tu di dalam al-quran.dosa nye pun diampun kan tuhan..

sebab tu la korang jgn le cakap orang tu ,tak cantik,orang ni hodoh..tak baik tau..!!


sekian,...

13 comments:

  1. hohh , aku terasa berdosa ! :(


    klik klik klik !
    coyotitoAIMD
    CAsmartworks

    ReplyDelete
  2. cerita dari mana ni? Hati2 dalam menyebarkan cerita palsu berkenaan dengan agama.

    ReplyDelete
  3. Dr. Ben
    @
    citer ni budak sekolah rendah pun tahu...
    tak kan lah nak dipalsukan..
    alahai...
    banyak kan membaca ye..

    ReplyDelete
  4. ooo.. dalam makna ni.. so jgan cakap aku hodoh k.. haha

    ReplyDelete
  5. diana,

    Dari kitab mana datangnya cerita ini? Please check.

    ReplyDelete
  6. Dr. Ben
    @
    tak tau la dari kitab mana tapi dengar ni dari ustaz yang cakap kat dalam mutiara fm(radio pulau pinang) semalam..

    ReplyDelete
  7. Dr. Ben
    @
    kalau nak kan kepastian boleh rujuk dari buku siri pengajaran ummah:CERITA DAN DOA DARI HADITH DAN AL-QURAN.buku ni ditulis oleh wan jamal.dengan kerjasama pelajar ikatan studi islam ukm.

    ReplyDelete
  8. terasa benar diri ini :) nice!

    ReplyDelete
  9. errr..kb kdg2 ada jugak terkutuk2 bila nmpk org xcntik or hensem...emmm.. :(

    ReplyDelete
  10. Hati2 hadith palsu dan kisah palsu dalam agama.

    http://www.youtube.com/watch?v=qJc-Z1M6b1E

    http://www.youtube.com/watch?v=ceOhjwRq--k

    http://www.youtube.com/watch?v=b3HWH0R1jDk

    eid mubarak sis!

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();