Monday, 22 April 2019

MAKIN LAMA MAKIN HILANG MINAT NAK MEMASAK

Hi Semua..



Dulu masa aku sekolah aku suka betul memasak. Masa bujang pun suka memasak walaupun masa tu tak banyak masa untuk memasak. Banyak makan kat luar je.

Salah satu sebab kenapa suka memasak ialah sebab aku suka tengok orang makan apa yang aku masak.

Minat memasak tu perlahan-lahan hilang bila anak dah dua. Hahaha.. Serius weh!aku tak berapa suka memasak sekarang ni.

Pertama nya sebab suami dan anak-anak suka makan benda yang sama je. Boring kot masak benda sama setiap hari. Kalau anak lelaki tu langsung tak mau makan nasi.





Kadang-kadang dalam seminggu tu sampai tak tahu dah nak masak apa. Seminggu ada 7 hari. Belambak-lambak menu sedap kat malaysia ni aku pulak boleh hilang idea nak masak apa.

Dalam seminggu tu cuma masak Gulai ikan. gulai daging, masak kicap, masak lemak cili padi, asam pedas dan sambal.

Masak benda lain maknanya tak makan la.. Masak buat apa kalau tak nak makan..kan? Jadi makin lama makin hilang minat nak memasak tu.

Tengok je la dalam blog aku ni. Makin hari makin tak de resepi nak di kongsi. Kalau ada pun semuanya resepi yang dah di kongsi 4,5 kali.

Balik kampung nak memasak untuk anak-anak saudara pun malas sebab mak diaorang dah masak kan..Haha.. Jadi tak de sebab kenapa nak kena ada minat memasak dah.

Tapi malas2 pun kena la masak. Masak benda yang sama je..

Oleh sebab aku malas memasak, aku rasa seronok bila makan apa orang masak. Sebab tu kalau jiran2 bagi apa2 makanan seronok nya rasa.

Terima kasih kat jiran2 yang rajin bagi makanan kat aku. Anak-anak memang tak makan.Tapi aku makan sampai habis kot..





Friday, 19 April 2019

SAYA MASIH AKTIF MENULIS BLOG DAN BERKONGSI CERITA

Hi Semua..

Dulu saya seorang yang sangat rajin betul update instagram. Semua gambar saya nak letak kat IG tu. Tapi tak tahu la kenapa sekarang makin malas nak ambil gambar dan update instagram.



Mungkin sebab dah jarang pegang phone. Saya memang tak suka mengadap phone. Kalau saya online pun saya guna pc je. Agaknya tu la punca instagram tak berupdate.

Sampai satu tahap Ig tengah down pun saya tak tau. Hahah..

Faktor usia agaknya. Bila kita dah berusia minat dan masa kita pun banyak tertumpu pada perkara lain.

Untungnya saya masih minat menulis di blog. Ni satu-satunya platform untuk saya menulis benda yang saya nak luahkan. Macam di facebook pun kerap juga saya menulis di facebook.



Tapi di facebook ni tak boleh nak tulis panjang-panjang. Tak ramai yang suka baca lagi-lagi bagi penulis yang tak dikenali macam saya.

Kalau memang dah ramai kenal tu memang tulis panjang mana , berpantun bersajak pun orang baca jugak. So kita pun tahu takat mana kita boleh pergi dalam satu-satu platform sosial media ni.

Ni kalau update saja tapi tak de siapa baca tak best jugak..kan?

Kalau di twitter pulak saya lebih suka membaca. Banyak perkongsian yang ringkas-ringkas saya boleh baca di twitter. Baca pendapat-pendapat segar dari orang muda ni kadang-kadang membuka minda kita ni untuk berfikir lain dari apa yang kita fikir sebelum ni.

Agak-agak sosial media yang mana satu yang paling korang suka dan paling aktif?




Thursday, 18 April 2019

LIRIK LAGU KILL THIS LOVE- BLACKPINK

Hi Semua...

Macam sedap pulak telinga ni dengar lagu Kill This Love - Blackpink.

Wah!!dah jadi peminat Kpop ke??




Hahah... Tak le. Cuma sedap pulak dengar lagu ni,Mungkin sebab lagu ni tak la serabut sangat bunyi nya macam lagu kpop lain.

Dah la kita tak paham apa diaorang nyanyi lepas tu bunyi serabut sangat. Tu yang rasa tak menarik lagu-lagu kpop ni. Lebih suka layan ballad song diaorang je.






Tapi lagu Blackpink ni telinga boleh terima la.Tu pun sebab ternampak video nya ramai yang retweet . Saya pun dengar la. Nak tau juga apa yang buat sampai video nya tu di view sampai beratus ribu.

Lepas tu try cari kat Youtube. Terkejut tengok dah ada 211,455,646  view. Video di terbitkan pada 4 April lepas.

Pengsan!!

Setakat ni ahli dalam Blackpink ni yang saya kenal cuma Lisa Blackpink sorang je. Tu pun sebab kes dia di hina sebab bukan warganegara Korea.



Rasis juga warga Korea ni rupanya. Ingatkan macam orang Malaysia yang baik2..Jeng!!

Tengok di twitter YG Entertainment pun banyak video-video Blackpink yang dikongsi.  Eh!!macam la  itu je artis bawah naungan diaorang..Hahah..

Nah saya share kat sini video dan lirik lagu Kill This Love- Blackpink





heonsa gat-eun Hi kkeut-en agma gat-eun Bye
maebeon michildeushan High dwien baet-eoya
haneun Price
igeon dab-i eobsneun Test
maebeon sogdeolado Yes
ttaghan gamjeong-ui noye
eol-eo jug-eul salanghae

Here I come kick in the door
gajang doghan geollo jwo
ppeonhadi ppeonhan geu love
deo naenwabwa give me some more
al-aseo maedallyeo byeolang kkeut-e
hanmadimyeon tto like hebeolle hae
geu ttatteushan tteollim-i saeppalgan seollem-i
machi heaven gatgessjiman
You might not get it in

Look at me Look at you
nuga deo apeulkka
You smart nuga You are
du nun-e pinunmul heuleuge doendamyeon
So sorry nuga You are
na eotteoghae nayaghan nal gyeondil su eobs-eo
aesseo du nun-eul galin chae
salang-ui sumtong-eul kkeunh-eoyagess-eo






Let's kill this love!
Yeah, yeah, yeah
Rum, pum, pum, pum, pum, pum, pum
Let's kill this love!
Yeah, yeah, yeah
Rum, pum, pum, pum, pum, pum, pum

Feelin’ like a sinner
Its so fire with him I go boo hoo
He said you look crazy
Thank you baby
I owe it all to you
Got me all messed up
His love is my favorite
But you plus me
Sadly can be dangerous

Lucky me, lucky you
gyeolgug-en geojismal we lie
So what so what
man-yag-e naega neol jiuge
doendamyeon So sorry
I’m not sorry
na eotteoghae nayaghan nal gyeondil su eobs-eo
aesseo nunmul-eul gamchun chae
salang-ui sumtong-eul kkeunh-eoyagess-eo

Let's kill this love!
Yeah, yeah, yeah
Rum, pum, pum, pum, pum, pum, pum
Let's kill this love!
Yeah, yeah, yeah
Rum, pum, pum, pum, pum, pum, pum

We all commit to love
That makes you cry
We’re all making love
That kills you inside

We must kill this love
Yeah, it's sad but true
Gotta kill this love
Before it kills you too
Kill this love
Yeah, it's sad but true
Gotta kill this love
Let's kill this love!

Sumber lirik lagu: Tribunnews.com
____________________


Tuesday, 16 April 2019

BACA NI DULU SEBELUM BELI BAYBLADE UNTUK ANAK

Hye semua..

Saya ingatkan musim Bayblade ni sekejap je macam musim spiner dulu. Dalam sebulan dua habis la. Tapi rupanya hebat juga penangan Bayblade ni. Sampai sekarang masih ramai budak-budak main Bayblade.

Taukey kedai yang jual bayblade ni bagitau tiap hari buka je kedai, dah ada siap pelanggan kecik tunggu depan kedai sebab nak beli bayblade.Hahah.




Bagus la main bayblade daripada anak kita mengadap phone. Main Bayblade boleh juga bersosial dengan kawan-kawan lain. Ada komunikasi, ada persaingan ,.kan??

Tapi harga Bayblade keluaran Takara Tomy ni boleh tahan mahal jugak la. Saya tengok di kedai-kedai mainan pun ada yang harga nya sampai mencecah rm300. Tapi budak-budak ni beli yang keluaran china je la.Hahah..





Tapi yang keluaran China pun harganya lebih dari rm12 keatas.

Oleh sebab Bayblade ni menjadi buruan anak-anak kita mesti ada mak ayah yang nak hadiahkan bayblade pada anak-anak..kan??

Pesanan saya bagi ibu bapa yang nak beli Bayblade pada anak, korang kena tahu karekter atau watak Bayblade kegemaran anak korang dulu.



Setiap karekter dalam watak Bayblade ni ada bayblade mereka sendiri. Satu karekter tu pulak ada bermacam-macam jenis Bayblade. Macam-macam nama ada sampai berbelit lidah nak menyebutnya.HAhah..

Jadi jangan main beli je ikut sedap mata kita. Nanti bawak balik rumah tengok-tengok anak tak mau sebab tak kena dengan karekter kegemaran diaorang.Kan dah rugi tu.



Jenis luancher pun berbeza-beza. Ada yang pakai tali, ada yang pakai plastik panjang tu.. Macam-macam la. Beystadium nya juga ada macam-macam patern.




Jadi jangan pelik la kalau anak korang sanggup kumpul duit belanja sekolah untuk beli Bayblade. Satu bayblade tak cukup ok. Kena lengkap kan koleksi bayblade tu baru diaorang puas hati.





Walaupun bayblade tiruan tapi impian nak jadi blader sejati tu tetap ada.. hahaha..

Sekejap je tu..Nanti diaorang dah besar sekurang-kurangnya ada juga mainan kegilaan diaorang masa kecik yang diaorang boleh kenang.





Monday, 15 April 2019

DAH BERSEDIA KE UNTUK KETIBAAN BULAN RAMADHAN?

Hye semua..


Hari ni dah masuk 15 April. April dah oiii.. Apa je la yang saya dah buat tahun ni.Rasa macam tak de apa ni. Kalau masuk sekolah ni mesti saya lah orang paling sikit dapat sticker bintang. Dan mungkin juga yang tak dapat langsung sticker bintang. Hahahaha..




Kalau dalam bulan islam sekarang ni dah bulan Syaaban. Lepas tu masuk Ramadhan pulak. Bulan yang sentiasa dirindui oleh umat islam sebab bulan Ramadhan ni lah bulan untuk umat islam berlumba-lumba mengejar pahala.

Punya la banyak pahala bertaburan di sekeliling kita. Tak kan nak duduk diam je. kan??



Puasa pun dah siap berganti. Baju raya pun dah hantar untuk tempahan. Yang jual biskut raya pun dah siap sample kuih raya untuk bagi pada kawan-kawan sekampung, sekerja, setaman dan sebagainya.

Sebab tu lah saya kata bulan Ramadhan ni paling di tunggu-tunggu oleh umat Islam. Bukan sebab nak kejar pahala tapi juga untuk tambah pendapatan.

Saya harap prestasi kehidupan saya akan bertambah baik bila masuk bulan Ramadhan nanti.




Habis je Ramadhan kita pun beraya. Tapi perasan tak orang tua2 ni bila nak raya dia cakap "Biasa2 je raya kali nih.. tak de rasa meriah sangat pun macam tahun2 sudah..:"

Tapi bila tiba hari raya dia la yang paling berseri-seri. Makan paling berselera, mulut paling riuh, senyum tak lekang kat muka tu.. hahaha..

Tak meriah konon!ceh!!

AHAHHahahahah...




Wednesday, 10 April 2019

13 TABIAT BURUK YANG KERAP KITA LAKUKAN INI BOLEH MEROSAKKAN GIGI .



Gigi sangat penting untuk kesihatan , tetapi terdapat banyak perkara yang boleh merosakkan gigi kita.
Tabiat dan gaya hidup juga mampu memberi kesan kepada gigi. Ada beberapa gaya hidup yang jika kerap dilakukan akan membuatkan gigi anda cepat rosak.

di petik dari laman web INSIDER, pakar pergigian mengenal pasti perkara-perkara yang mungkin anda lakukan setiap hari yang boleh merosak kan gigi anda.






Menggigit kuku
Menggigit kuku bukan sahaja membuatkan kuku anda menjadi buruk malah ia juga boleh merosak kan gigi anda.

"Apabila anda menggigit kuku anda, enamel pada gigi anda boleh retak dan pecah. Gigi anda boleh beralih dari masa ke masa," kata doktor gigi Dr. Meenal Patel.

Dalam kes-kes yang lebih teruk, menggigit kuku boleh menyebabkan sakit rahang dan sakit kepala yang dikaitkan dengan ketegangan rahang. Memotong kuku mungkin sukar bagi anda yang sudah biasa menggigit kuku tetapi ia berbaloi untuk melindungi senyuman anda.

Mengambil vitamin gummy pada waktu pagi
Banyak suplemen dan vitamin pemakanan moden datang dalam bentuk gummy. Ianya mudah diambil dan masuk pelbagai perasa yang sedap, tetapi makanan tambahan ini boleh mendatangkan kerosakan pada gigi anda.

"Suplemen ini adalah salah satu punca kepada masalah gigi dan gusi. Tidak kira sama ada ia digunakan oleh anak-anak atau orang dewasa, lupa untuk berus selepas meninggalkan bahan manis dan gebu yang dilekatkan pada gigi, menyebabkan kerosakan pada hari-hari yang akan datang, "kata doktor pergigian Dr Steven D. Spitz

Jika anda lebih suka mengambil vitamin anda dalam bentuk gummy, pastikan anda memberus gigi anda setelah mengunyah suplemen manis ini.

Memberus gigi selepas makan 

Memberus selepas setiap kali makan boleh merosakkan enamel pada gigi anda.

"Sebaik sahaja anda makan atau minum makanan berasid, anda mempunyai tempoh di mana pH mulut anda lebih berasid dan gigi pada dasarnya 'lebih lembut.' Sekiranya anda berus gigi selepas itu, anda sebenarnya menghakis enamel pada gigi anda, "- Dr. Greg Asatrian

Doktor gigi mengesyorkan anda untuk menunggu sekurang-kurangnya 30 minit selepas makan atau minum apa-apa yang berasid (seperti buah sitrus, kopi, atau minuman berkarbonat) sebelum memberus gigi anda. Ini akan memberikan masa air liur anda untuk penampan dan remineralisasi enamel gigi anda






Menggosok gigi terlalu kuat

Lihatlah berus gigi anda - apakah bulu nya rata dan mengembang.? Sekiranya berus gigi anda menjadi kembang dalam tempoh kurang daripada tiga bulan, ia mungkin menunjukkan bahawa anda memberus gigi terlalu kuat.

"Berus gigi terlalu kuat, atau menggunakan berus gigi dengan bulu yang terlalu keras, boleh menyebabkan gigi rosak. Ianya berpotensi membawa kepada masalah sensitiviti gigi," kata doktor gigi pediatrik, Dr. Megan Chin.

Gigi perlu dirawat dengan perlahan. Cubalah memegang berus gigi anda dengan hanya dua jari untuk menjaga diri anda dari sengaja menggosok terlalu kuat dan keras. Persatuan Pergigian Amerika mengesyorkan menggunakan berus lembut dan menggantikannya setiap tiga bulan.

Menggunakan gigi sebagai alat

Ramai orang menggunakan gigi mereka sebagai tangan ketiga atau sepasang gunting. Tetapi gigi anda bukan alat, dan menggunakannya untuk apa-apa selain mengunyah makanan boleh menyebabkan kerosakan yang serius.

"Meletakkan daya yang berlebihan pada gigi anda bukan sahaja boleh menyebabkan gigi anda patah tetapi  boleh mengakibatkan gusi yang rosak. -  Dr. Asatrian

Kesan menggunakan gigi anda untuk membuka bungkusan plastik atau memegang objek kecil tidak berbaloi dengan potensi kecederaan yang anda akan alami.


Minum air berkarbonat

Baru-baru ini, ada pendapat mengatakan air berkarbonat jauh lebih sihat berbanding soda manis. Malangnya, air berkarbonat boleh merosakkan gigi anda daripada air kosong biasa.

Mendedahkan enamel gigi terlalu kerap kepada bahan-bahan yang sangat berasid boleh menyebabkan hakisan gigi meningkat. Menghirup minuman berkarbonat sepanjang hari bukan idea terbaik jika anda ingin mengekalkan gigi yang sihat.

Anda juga tahu sedar apa bahan yang terkandung dalam minuman anda. Selain daripada gula yang ditambah, air berkarbonat dengan sitrus mempunyai keasaman yang lebih tinggi daripada air putih biasa.

Minum kopi atau wain

Apa-apa sahaja yang boleh mengotorkan pakaian anda berpotensi untuk mengotorkan gigi anda. Kopi, soda, teh dan wain adalah semua penyebab utama dalam perubahan warna gigi.

"Minum teh, kopi, dan jus yang berwarna gelap akan mengotorkan gigi anda, bersama-sama dengan perasa seperti cuka balsamic dan sos tomato.Walaupun wain merah mempunyai manfaat antioksidan, bahan-bahan pigmen dan tanin yang ada di dalam minuman ianya tetap akan mengotorkan gigi anda, "- Doktor gigi Dr. Jeffrey Sulitzer

Adakah anda terfikir untuk  menukar wain merah dengan wain yang tidak berwarna?  Malangnya, wain putih boleh mengikis enamel dan mengandungi asid buah-buahan yang menyebabkan bahan-bahan pewarna lain menembusi gigi dengan lebih mendalam. Teh mengandungi tanin, yang boleh menghancurkan gigi, dan juga infus herba boleh merosakkan enamal gigi.

Menggigit kiub ais

Menggigit ais mungkin sudah menjadi tabiat anda setiap kali anda selesai minum minuman berais. tetapi ini adalah satu kebiasaan kecil yang boleh memberi impak negatif terhadap kesihatan gigi anda untuk jangka masa panjang,.

"Ais adalah bahan yang sangat keras. Mengunyah ais boleh menyebabkan gigi anda longgar sedikit demi sedikit tanpa anda sedar. Anda mungkin tidak menyedarinya hari ini atau esok, tetapi jika anda mengunyah ais kerap, gigi anda menjadi lebih lemah dan mungkin patah satu hari nanti," - Dr Asatrian.

Enamel gigi sangat kuat, tetapi ia tidak tahan terhadap kerosakan. Kerosakan pada makanan keras lain seperti kerepek kentang, gula-gula keras juga boleh membahayakan gigi anda.

Menambah limau atau cuka pada makanan dan minuman

Walaupun tidak ada yang salah dengan menambah perasa lemon pada air teh atau air biasa, namun terlalu kerap minum minuman berempah sitrus atau minuman detoks berasaskan cuka dapat melemahkan enamel gigi anda dari masa ke masa.

"Makanan yang sangat berasid, seperti buah sitrus, cuka, atau sos tomato, perlahan-lahan boleh menghakis enamel gigi." -  Dr Greg Grobmyer

Sekiranya anda menikmati minuman berasid, bilaslah dengan air selepas itu dan jangan gosok gigi selama sekurang-kurangnya 30 minit untuk meminimumkan kerosakan pada enamel anda.

Snek sentiasa mendedahkan gigi anda kepada asid

Sukar untuk menhaan diri kita dari mengambil snek setiap hari  tetapi pengambilan nya setiap hari dan terlalu kerap dapat menimbulkan risiko peningkatan gigi berlubang.

Sebaik sahaja anda makan apa-apa, paras asid di mulut anda meningkat di bawah tahap demineralisasi pH 5.5. Sepanjang tempoh masa selama 20 hingga 30 minit akan datang, air liur anda meneutralkan kesan ini dan memperbaiki beberapa kerosakan.

Walaupun anda tidak boleh membiarkan diri anda lapar, makan makanan yang menyihatkan lebih baik berbanding mengambil makanan ringan.

Merokok

Merokok bukan sahaja menjadi ancaman kepada kesihatan anda secara keseluruhan tetapi boleh memberi kesan buruk pada gigi, mulut dan gusi anda.

"Haba dan asap yang dihasilkan dalam rongga mulut mempunyai kesan buruk pada tisu lembut di dalam mulut, termasuk pipi, lidah, dan gusi. Rokok mencipta persekitaran yang sangat tidak sihat dan juga dapat mengotorkan gigi anda," -Dr. Sulitzer.

Perokok lebih terdedah kepada kerosakan gigi dan penyakit gusi, apatah lagi kanser mulut. Walaupun menggunakan ubat kumur dan ubat gigi khusus boleh membantu mengelakkan pewarnaan dalam jangka pendek, berhenti merokok adalah cara terbaik untuk melindungi gigi dan kesihatan umum.



Menyimpan berus gigi anda di dalam laci

Cara anda menyimpan berus gigi anda boleh memberi kesan pada kesihatan gigi anda. Menyimpan berus anda yang tertutup dalam laci tertutup atau bekas adalah cara yang salah.

"Persatuan Pergigian Amerika mengesyorkan menyimpan berus gigi anda dengan cara yang boleh mengurangkan pertumbuhan bakteria. Letak di dalam dalam bekas tegak dan di mana ia terdedah kepada udara terbuka di mana ia boleh kering dengan bebas. Jika anda menyimpannya dalam bekas tertutup, ia boleh menyimpan lebih banyak bakteria, yang boleh membahayakan gigi dan gusi anda, "- Dr Chin.

Menggunakan cecair mouthwash yang mengandungi alkohol 

Mouthwash boleh membantu mengurangkan kerosakan pada gigi anda dan memastikan nafas segar. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk memilih jenis  mouthwash yang betul.

"Orang ramai biasanya menggunakan cecair mulut sebagai sebahagian daripada rutin penjagaan mulut mereka. Mouthwash yang berasaskan alkohol sebenarnya cenderung mengeringkan mulut, tetapi keadaan kering ini menjadi tempat pembiakan bakteria buruk," - Dr. Chris Kammer

Daripada memilih untuk menggunakan pencuci mulut berasaskan alkohol, anda mungkin boleh mencuba rumusan tanpa alkohol atau xylitol. Bahan ini merangsang penghasilan air liur, menjaga mulut anda lebih sihat.






Menggunakan ubat pemutih gigi

Semua orang mahu gigi yang putih dan bersih tetapi terlalu bergantung pada ubat pemutih gigi sebenarnya boleh merosakkan gigi anda.

"Berlebihan dalam menggunakan produk pemutihan gigi tanpa pengawasan profesional, menyebabkan ketepuan gigi dan pecahan dentin di bawah enamel,"- Dr. Jonathan B. Levine

Sumber: Insider